11 adviezen aan organisaties om gebruik te maken van de kracht van millennials – deel 1
Millennials (geboren tussen 1985 en 2000) op de werkvloer. Een generatie vol talent. Maar ook een generatie waarvan menige organisatie en persoon het lastig vindt om ze te managen. Ook een generatie die soms verkeerd wordt begrepen waardoor de toegevoegde waarde van deze talenten niet (ten volle) wordt ingezien en benut.
Jong talent wil impact maken, van toegevoegde waarde zijn en werken naar een doel. Leergierig met een brede interesse die alles het liefste tegelijk willen ervaren en zo snel mogelijk wil. Daarmee komen ze soms eigenwijs en opstandig over. Zelfs egoïstisch. Tegelijkertijd zijn ze creatief, innovatief, sociaal en hebben ze een haarscherpe blik op digitale innovatie. Wie als een organisatie goed gebruikmaakt van de unieke kwaliteiten van dit jonge talent en goede samenwerking borgt in de organisatie, heeft de toekomst in handen. Mijn tips voor organisaties om beter gebruik te maken van het potentieel van jong talent:
1. Anders kijken, vernieuwen
Deze generatie begint net met werken en komt daarom binnen met een frisse blik. Ze leveren vernieuwing, energie en een andere kijk op stoffige routines. Zelfvertrouwen en onbevangenheid maken dat er afgeweken wordt van bestaande paden en ongeschreven regels. Ze zoeken actief naar kennis en schromen niet om (kritische) vragen te stellen. Daarbij laten millennials zich niet weerhouden door verschillen in ‘rangen en standen’. Verouderde cultuurpatronen en achterhaalde procedures hebben zij daarbij snel op hun vizier. Een frisse blik heeft echter wel een houdbaarheidsdatum. Een frisse blik went en verliest zijn frisheid. Bovendien mensen hebben in het algemeen de neiging om zich aan te passen aan de groep.
Advies: wees dat moment voor. Doe als organisatie je voordeel met die frisse blik, bijvoorbeeld al tijdens de onboardingperiode en voorkom de makkelijke reactie van ‘draai eerst maar eens een tijd mee, dan zien we daarna wel wat je in te brengen hebt’.
2. Coachen en begeleiden: (veel) feedback geven is essentieel
Jong talent vraagt vaak om feedback. Dit kan lijken op gebrek aan zelfvertrouwen, maar onze ervaring is dat het juist voortkomt uit een hoge mate van zelfbewustzijn. Ze weten dat ze nog veel moeten leren en vragen om feedback om te toetsen of ze nog on track zijn. Er is weinig schroom om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen: hiërarchie zegt hen niet zoveel. Ze hebben vooral respect voor mensen die hen “gelijkwaardig” behandelen en impact hebben door opvallende kwaliteiten of expertise. Leidend hierbij is niet dat de eigen mening centraal staat (egocentrisch), maar dat er oprechte interesse is in de mening en ideeën van anderen. Ze bedenken aan de lopende band ideeën en horen graag van hun teamleden en andere collega’s wat ze ervan vinden. En dan het gas erop.
Advies: biedt de mogelijkheid van feedback en wees je bewust van deze behoefte, waardoor de ontwikkeling sneller zal verlopen en de betrokkenheid wordt vergroot. Een goede reden om ze veel samen te laten werken met generatie X, de generatie die de kennis en ervaring in huis heeft om hun ideeën samen door te ontwikkelen en om de feedback te geven die ze nodig hebben. Dit helpt ze om gericht te experimenteren en om snel te leren van fouten.
3. Coachen en begeleiden: snelle feedback geven
Millennials hebben gezien hun gebrek aan ervaring anderen nodig om succesvol te zijn en het verschil te kunnen maken. Daar hoort goede feedback bij. Hoe sneller je die feedback geeft, hoe beter. Een halfjaarlijks functioneringsgesprek voldoet daarom niet.
Advies: kies voor directe, persoonlijke feedback op spontane momenten, in een informele sfeer.
4. Coachen en begeleiden: balans houden
Als millennials gemotiveerd zijn voor een taak, zijn ze enorm gedreven en werken ze hard. Het bewaken van hun grenzen en het vinden van een goede balans tussen werk en de andere zaken die ze belangrijk vinden in hun leven, zoals sporten en sociale contacten, kan dan juist weer lastig zijn.
Advies: begeleid ze in het vinden en bewaren van een balans, zodat er geen grenzen overschreden worden.
5. Digitalisering
Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. IT, digitale en sociale media, de millennial begrijpt het beter, simpelweg omdat ze er relatief veel langer bekend mee zijn. Hun mindset is meer dan die van hun ouders en grootouders gericht op de digitale wereld. Ze zien daardoor kansen vaak sneller.
Advies: neem hun bevindingen op dat gebied serieus en creëer ruimte en tijd om deze input te delen in de organisatie. Meer ervaren collega’s kunnen beoordelen of de door de millennials continu gespuwde ideeën haalbaar zijn of niet, een toevoeging zijn of niet. Mix de frisse blik van jong talent met de rijke ervaring van ervaren medewerkers.
6. Samenwerken
De jonge generatie bestaat vaak uit digital natives. Geheel gewend aan alles en altijd online; altijd verbonden. Millennials zijn heel ambitieus en meer dan bereid om feedback te krijgen en samen te werken. Er is over het algemeen minder schroom om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen. Ze zijn samenwerkingsgericht en minder individualistisch dan generaties voor hen. Samenwerken betekent samen bedenken en samen doen waarbij anderen actief worden opgezocht. Ze hebben vooral respect voor mensen die hen “gelijkwaardig” behandelen en impact hebben door opvallende kwaliteiten of expertise. Leidend hierbij is niet dat de eigen mening centraal staat (egocentrisch), maar dat er oprechte interesse is in de mening en ideeën van anderen.
Advies: stimuleer nieuwsgierigheid en bevorder de samenwerking bij zittende medewerkers in de organisatie naar al het nieuws en innovatiefs dat jong talent in te brengen heeft. Creëer verbinding. Lukt het om de creativiteit, frisse blik en energie te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, dan heb je een win-win situatie waar je als organisatie van profiteert. Het resultaat is een meer agile werkomgeving waar flexibiliteit en verandering floreren.
Benieuwd naar de andere 5 adviezen? Lees dan deel 2 van dit blog.
SchaalX ontwikkelt jonge marketing, communicatie en design professionals die staan te springen om digital impact te maken bij organisaties. Ze volgen een excellent beoordeeld ontwikkelprogramma en zijn tegelijkertijd direct inzetbaar bij organisaties.