11 adviezen aan organisaties om gebruik te maken van de kracht van millennials – deel 2
Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van millennials in jouw organisatie? Mijn eerste 6 adviezen vind je in mijn vorige blog over millennials. Zo is het belangrijk dat je zo snel mogelijk gebruikmaakt van de verfrissende blik die zij in het begin nog hebben en is het geven van feedback essentieel. Hier lees je mijn andere 5 adviezen aan organisaties die willen werken met deze jonge generatie.
7. Persoonlijke benadering
Juist door te sturen op coaching en korte en lange termijn doelen te stellen, floreren persoonlijke ontwikkeling en worden verwachtingen goed gemanaged. Dat vraagt om een persoonlijke benadering. Bouwen aan de eigenwaarde van deze generatie waarbij vertrouwen een cruciale rol speelt. Een goede relatie met je collega’s, je veilig voelen op de werkvloer en steun krijgen van je leidinggevende zijn essentieel. Hierdoor zijn ze beter in staat om in te zien wat hun toegevoegde waarde is binnen een organisatie en welke impact zij (kunnen) hebben.
Advies: belangrijk is dat de ambitie niet alleen wordt uitgesproken vanuit een management perspectief, maar dat vooral op de werkvloer zelf die samenwerking zo snel mogelijk goed verloopt. Om dat in harmonie te doen, is het advies om handig om te gaan met de ‘ik-ga-de-boel-hier-eens-even-lekker-opschudden-mentaliteit’ van jong talent en de daar eventueel op volgende ‘wie-denk-je-wel-niet-dat-je-bent-op-jouw-leeftijd-houding’ van bestaande medewerkers. In het algemeen geldt dat mensen zich willen ontwikkelen.
8. Ruimte en vrijheid
Het ontwikkelen van jong talent gaat minder over opleiden en meer over vrijheid geven om te ontplooien. Daar bloeit talent van op. Generatie Y heeft van generatie X geleerd dat het erom gaat dat je gelukkig bent. Dat je doet wat je leuk vindt. De millennial gedijt daardoor niet goed in een al te hiërarchische bedrijfsstructuur. Van de leidinggevende en de organisatie wordt verwacht dat zij een ‘stip aan de horizon’ zetten. Maar vervolgens wordt de weg daarheen liefst zelf ingevuld. ‘Geef mij een duidelijke opdracht, geef mij de ruimte en ik realiseer mijn doelstellingen’.
Advies: geef millennials de vrijheid en autonomie om zich gelukkig te voelen. Daag ze uit, geef de tools om zelf te kunnen ontdekken wat effectief is. Daar gaan ze over het algemeen goed mee om. Sterker nog, door ze niet op te leggen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen, kunnen ze hun creatieve en innovatieve eigenschappen maximaal de vrije loop laten. Trap niet in de valkuil om ze niets op te leggen, maar wel eindeloos te vergaderen om ze toch nog iets van sturing te geven. Kies voor de vrijheid en kies dan ook écht voor die vrijheid. De millennial is sociaal en communicatief genoeg om op je af te stappen voor feedback op de momenten dat ze dat nodig hebben. Laat hem of haar de spanning opzoeken en de veilige omgeving verlaten. Vallen en weer opstaan. Als grenzen opschuiven, wordt ruimte gecreëerd voor vernieuwing. Met een hogere output als gevolg dan misschien verwacht. De lat leggen ze zelf waarschijnlijk hoger dan jij deze als leidinggevende zelf had gelegd.
9. Betekenisvol willen zijn
De jonge generatie op de werkvloer staat anders in het leven. Ze hechten veel waarde aan zingeving. In hun werk vinden ze het van belang om betekenisvol en zinvol bezig te zijn. Belangrijk hierbij is dat er een goede aansluiting is tussen de motivatie van de werknemer en wat het bedrijf wil. Dit ‘hogere doel’ hangt nauw samen met het welzijn van de werknemer.
Advies: als het hogere doel overeenstemt met de eigen doelen en de eigen verwachting qua zingeving, kan het leiden tot een hoge mate van betrokkenheid.
10. Employer branding
Om organisaties ook op lange termijn succesvol te laten zijn, zullen leiders hun focus moeten verleggen van het sturen op korte termijn financiële resultaten naar meer sturen op het werkgeluk en de verbondenheid van medewerkers. Elke organisatie ambieert een ‘aligned workforce’: medewerkers die zich thuis voelen, iedere dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. De medewerker heeft een sleutelpositie gekregen voor klanttevredenheid en op langere termijn voor de reputatie van de organisatie. Dit kan mede door ervoor te zorgen dat er weer echt contact en vertrouwen ontstaat tussen mensen en er tijd is voor het ontstaan van nieuwe ideeën en innovatie.
Advies: laat jong talent zich thuis voelen en creëer een omgeving waarin ook zij met hun digitale mindset en frisse blik bijdragen aan de ambitie van de organisatie.
11. Flexibiliteit
Millennials hechten veel waarde aan flexibiliteit. Als multitaskers lopen werk en privé veel vaker door elkaar dan bij vorige generaties. De scheidslijn is veel minder aanwezig. Er is behoefte aan flexibele werktijden waarbij er geen sprake is van een 9 tot 5 mentaliteit. Tegelijk hecht jong talent wel veel waarde aan hun work-life balance. Ze willen graag de mogelijkheid om af en toe thuis te kunnen werken en om met regelmaat te genieten van (verre) vakanties.
Advies: dwing ze niet om op vaste dagen en tijden op kantoor te werken. Laat ze zelf hun tijd indelen, zelf bepalen of ze tussendoor naar de sportschool gaan of lunchen met een vriend of vriendin. Laat ze werken wanneer ze zich productief voelen, wanneer ze er zin in hebben. Vanuit huis of op kantoor.
SchaalX Digital Young Professionals ontwikkelt jonge marketing, communicatie en design professionals die staan te springen om digital impact te maken bij organisaties. Ze volgen een excellent beoordeeld ontwikkelprogramma en zijn tegelijkertijd direct inzetbaar bij organisaties.