60% werkt fulltime in marketing en communicatie
Werk jij 36 uur per week of meer? Dan heb jij een fulltime dienstverband. Mensen die minder dan 36 uur werken, werken parttime. De voorkeuren voor beiden verschillen sterk. Gemiddeld genomen werkt 60% van de professionals in marketing en communicatie fulltime. 40% werkt parttime.
Benieuwd hoe jouw werkweek zich verhoudt tot de gemiddelde situatie? Wij doken voor je in de cijfers en onderzochten de stand van zaken omtrent de lengte van de werkweek van marketeers en communicatiespecialisten.
Junior en senior het vaakst fulltime
Veruit de meesten beginnen hun loopbaan met een fulltime dienstverband. De groep met 0 tot 5 jaar werkervaring werkt nog voor 38% parttime, het afmaken van een opleiding naast je eerste baan kan hier een verklaring voor zijn. Van de mensen met tussen de 6 en 10 jaar werkervaring werkt 70% fulltime! Na 10 jaar werkervaring daalt het percentage mensen dat fulltime werkt flink. Hebben we in die periode andere zaken die onze aandacht vragen? Na 21 jaar dienstverband stijgt het percentage fulltime werkenden weer, tot ongeveer 67%.
27% van de mannen werkt parttime, 42% van de vrouwen
Wanneer we kijken naar de verdeling tussen mannen en vrouwen, zien we dat 27% van de mannen parttime werkzaam is tegenover 73% fulltime. Voor vrouwen geldt dat 42% parttime werkt en 68% fulltime.
Marketeers werken 30% vaker fulltime
Het grootste verschil tussen parttime en fulltime wordt zichtbaar wanneer we communicatiespecialisten en marketeers met elkaar vergelijken. Tussen de twee vakgebieden bestaat een verschil 30%. Van de marketeers werkt 81% fulltime. Onder communicatiespecialisten is dat 51%.
Onze analyses zijn uitgevoerd met SchaalX gegevens uit 2019, 2020 en 2021.
Ben je benieuwd naar nog meer inzichten? Houd dan onze website en socials in de gaten de komende periode!