We hebben de cijfers onder de loep genomen en één ding is duidelijk: communicatie is aan zet. Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Tijd om de kansen te grijpen!

Communicatie vs. marketing: een strijd om talent 

Laten we meteen met de deur in huis vallen: er zijn in 2024 maar liefst 2785 vacatures voor communicatieprofessionals. Dat is flink meer dan de 800 vacatures voor marketeers. Maar hier komt de twist: de doelgroep van communicatieprofessionals is maar 22.300 groot, terwijl er maar liefst 98.700 marketeers beschikbaar zijn. De vraag naar communicatieprofessionals is dus torenhoog, en dat roept interessante vragen op voor de markt. 

De medior communicatiehelden staan voorop 

Wat zien we nog meer? De medior communicatieprofessional is dé held van het moment. Organisaties hebben ze hard nodig, en de cijfers bevestigen dat medior professionals in deze sector het meest gewild zijn. 

De uitdaging voor medior marketeers 

Aan de marketingkant is het een ander spel. De vraag naar marketeers is kleiner, maar met name het vinden van medior marketeers blijkt een uitdaging. Ondanks een grote groep beschikbare professionals lijkt de mobiliteit in deze groep laag. De mobiliteit van junior marketeer is 30% versus 13% bij medior marketeers. Slechts 13% is veranderd van baan in het afgelopen jaar.  

Marketing is de grootste daler 

Als je kijkt naar de trendontwikkeling sinds 2021 dan is marketing de grootste daler, maar liefst 55% minder vacatures in 2024 dan in topjaar 2024. Een daling zie je overigens op alle vlakken, ook binnen communicatie én op alle niveaus. De daling van het aantal communicatievacatures ten opzichte van 2021 is echter veel minder sterk, 18%. 

Juniorprofessionals zijn niet geliefd 

Met name de juniorprofessionals zijn niet (meer) geliefd. En geldt unaniem voor zowel marketing als communicatie, met een daling van 60% van het aantal vacatures ten opzichte van 2021.

Bovenstaande arbeidsmarktcijfers zijn afkomstig uit het arbeidsmarktdashboard Giant – Intelligence Group.  

Blik en overweging van SchaalX

De cijfers liegen niet. Bovenstaande inzichten verbazen ons niet. Het is in lijn met wat wij ook al even merken in de markt; een ‘over’ vraag naar medior professionals. Dit baart ons zorgen.  

 

Hoe komt het dat de vraag naar medior professionals zo groot is?

Zelfs tegen beter weten in; hoewel duidelijk is dat de vacaturedruk hoog is, proberen organisaties tóch om de medior professional uit de markt te vissen.  

Hoe kan de vraag naar professionals in marketing én communicatie beter afgestemd worden op de beschikbaarheid van talent in de markt?

Wat is er nodig om de vijver te vergroten? Het potentieel lijkt met name te zitten in het aanstormend talent in marketing en communicatie.   

Over de auteur

Managing Consultant SchaalX