Het beste niet-marketingboek voor marketeers
Er is zoveel meer dan marketing – vijf marketingliteratuurschrijvers over hun favoriete boek zónder marketing (maar wel over de échte betekenis van waarde). ‘Leer haiku’s schrijven!’
Er verschijnen op jaarbasis nogal wat – al dan niet digitale – boeken over marketing, waarvan verreweg de meeste zijn bedoeld voor het onderwijs of voor professionals die aan een vorm van (zelf)studie doen. En de meesten van ons doen dat nu eenmaal, op één of andere manier. Veel verschijnen in het Engels, want dat maakt ze fijn internationaal bruikbaar, maar er komt toch ook een verrassend hoge stapel uit in de Nederlandse taal, óf het boek is weliswaar in het Engels geschreven maar wel afkomstig ‘uit Nederland of Vlaanderen’, dus met een auteur die we kunnen kennen uit onze eigen dagelijkse marketingpraktijk.
Er is alle reden om als marketingprofessional de lijst met betere marketingboeken een beetje in de gaten te houden, want als bekend werken we in een vak waar ontwikkelingen soms héél snel gaan en waar actuele kennis van het vak en zijn principes competitief voordeel oplevert. Veel nieuwe uitgaven geven een samenvatting van allerlei recente losse onderzoeken, publicaties en artikelen, dus eigenlijk mogen we best tevreden zijn over de jaarproductie van zo’n 30, 40 nieuwe Nederlandse marketingboeken per jaar: Iemand heeft de moeite genomen om het allemaal te clusteren, uit te zoeken en aan te leveren bij een uitgever, die er een redactie op zet en er weer een mooi consistent boek van maakt in een handzaam formaat.
Om de ontwikkelingen een beetje in de gaten te houden bestaat er ook nog iets als een Nederlandse Marketing Literatuurprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt in de categorie ‘marketingboek’ en ‘marketingstudieboek’ van het jaar, met een jury die zich ter lering en vermaak door de hele berg heen leest en uiteindelijk twee winnaars aanwijst. In de hall of fame van twintig jaar staan marketingtitels die elke pas afgestudeerde marketeer wel kent.
Maar er is meer, natuurlijk is er meer. Om te beginnen is er méér dan marketing. Bij SchaalX gebruiken we de laatste tijd regelmatig de metafoor ‘Metsel je bakstenen of bouw je een kathedraal?’ om te illustreren dat gigantische prestaties (een kathedraal) pas goed van de grond komen zodra een ieder begrijpt en gelooft waar dat gestapel van stenen toe dient. Bij SchaalX maken we impact door de kathedraal in het vizier te houden.
Je komt het tegen in allerlei boeken over leiderschap, maar ook in het kinderboek ‘De Kathedraal – Het verhaal van de bouw’, een klassieker van David Macaulay die ook The Way Things Work Now schreef. Een heerlijk koffietafelboek dat je uitlegt – letterlijk – hoe je een kathedraal moet bouwen. Hoe verder je bladert, hoe kleiner je wordt als lezer – en hoe groter de kathedraal in dat bescheiden middeleeuwse stadje met zijn houten huisjes aan een Franse rivier. Is het een marketingboek? Nee. Heb je er iets aan als marketeer? We denken van wel.
We vroegen genomineerde schrijvers van de PIM Marketing Literatuurprijs 2023 én de juryvoorzitter naar hun tip: ‘Stel dat je een ambitieuze, belezen eindbaas marketing zou willen worden. Welk niet-echt-marketingboek zou jij dan aanbevelen te lezen?’
Hanneke Vogels, schrijver van ‘Salestech – Bouw de ultieme salesmachine’
‘Wat een leuk idee! Ik heb de perfecte kandidaat: Don’t push me van Genieke Hertoghs. Dat boek geeft ongelooflijk veel inzicht in hoe je mensen wél mee kan nemen in een verandering. Het onderbouwt vanuit de wetenschap en is op een zeer praktische wijze beschreven, en bewezen. Het is handig in alle vakgebieden en dan vooral de vakgebieden waar interactie met mensen, die je in beweging wil brengen, de hoofdrol speelt.’
Henry Robben, schrijver (met Rudy Moenaert) van ‘The Customer Leader – A leadership guide to build great business through the choices customers make’
‘Ha, daar doe er graag aan mee. Lastig ook wel, want ik kan niet zo goed kiezen, maar hier mijn ideeën. Of beter: zeven tips. The Power of Simplicity van Al Ries en Jack Trout. Eén van de weinige managementboeken waarvan de titel de lading dekt. Als je het niet eenvoudig kunt houden, hoe kun je anderen dan overtuigen? Eenvoud werkt als magie! Calling Bullshit van Carl Bergstrom en Jevin West. Hoe kun je nu te weten komen of iets onzin is of niet? Een oproep aan rationeel denken en je niet laten bedonderen door die onwetende brulaap die nu eenmaal het hardst kan roepen. The Right It van Alberto Savoia; ontdek met kleine, beredeneerde stappen wat nu het juiste product – dienst, ervaring – is voor jouw klant. Niet hópen dat je idee lukt, maar wéten dat het lukt. En niet als een razende Roeland-startup verkondigen dat je de wereld gaat veranderen (al is enige ambitie wel gewenst). If Cats Disappeared From the World van Genki Kawamura, een Japanse schrijver. Op een onverwachte en intrigerende wijze laat de auteur zien hoe belangrijk het is dat je te weten komt wat echt belangrijk voor je is in het leven; loop niet achter gewenste conventies aan en vind uit wat jou nu werkelijk drijft. Verder: Leer waarderend vragen stellen; als de juiste vragen op de juiste manier stelt verhoogt dat de kans op relevante antwoorden. Een boek over Appreciative Inquiry van onder meer Herman Wittockx helpt je om op een systematische en sympathieke wijze de antwoorden te krijgen die jij nodig hebt. Een mooi neven- of hoofdeffect is dat jouw gesprekspartner de mogelijkheid krijgt te leren van een eigen gedachtenproces en antwoorden. En tot slot: leer de basics van finance kennen. Zoek een goed boek. Leer een jaarrekening lezen, maar nog belangrijker, weet hoe kosten en prijzen zich verhouden tot winst. En leer haiku’s, limericks of naamdichten schrijven. Dat geeft veel rust. Je moet je concentreren en voordat je het weet rol je over baren van je eigen creativiteit naar een tropisch deel van je geest waarvan je niet wist dat het bestond. Geniet ervan!’
Hans Molenaar, twintig jaar juryvoorzitter van de PIM Marketing Literatuurprijs
‘Ik zou zeggen Sinarth: A dedication to life, geschreven door Karl Levy. Het boek gaat over het leven van een jonge man die heeft gediend in het leger van Cambodja en tegen de Rode Khmer gevochten heeft. Ik ken niemand die meer tegenslag in het leven gehad heeft dan Sinarth. En toch blijft hij optimistisch en maakt wat van het leven. Aanrader!’
Roel Stavorinus, schrijver van ‘Strategisch Brand Design’
‘Moesasji van Eiji Josjikawa. Ik las het tijdens mijn studie, ergens rond 1994. Een verhaal over een jonge man die opgroeit voor galg en rad en die besluit de weg van het zwaard te lopen. Hij wordt de beste in z’n vak, met een dijk van een reputatie die nog steeds voortduurt. Hij werd een beroemd samoerai, bekend om zijn kunde om met twee zwaarden te vechten. Aan het einde van het leven was hij filosoof en schreef hij Het Boek van Vijf Ringen waarin hij zwaardvechtkunst en strategie uitlegt. Het is een verhaal in 1300 pagina’s over groei en ontwikkeling, over nieuwsgierigheid en motivatie, en over liefde natuurlijk. Het idee is: je bestudeert de traditie om daar – als je die helemaal beheerst – iets van jezelf aan toe te voegen. Waardoor je vervolgens zelf onderdeel wordt van de traditie. Een Cycle of life. Moesasji realiseert zich op een gegeven moment dat er buiten zijn eigen vakgebied veel te leren valt. En daarom gaat hij andere disciplines bestuderen. Thee en de thee-ceremonie. De bloemsierkunst. Prachtig is het hoofdstuk over de pioenroos, waarin Moesasji hevig geëmotioneerd raakt als hij ziet met hoeveel liefde de kweker zijn pioenrozen snijdt. Het inspireert hem en hij wordt er een betere zwaardvechter van. Dat doet me denken aan de vriendschap tussen Picasso en Matisse die stiekem elkaars werk naschilderden om te leren begrijpen wat het was dat de ander erin gestopt had. Wat het was dat zorgde voor de impact van het schilderij. Moesasji staat sinds een paar maanden op mijn linkerarm getatoeëerd, getekend door Cyprian Koscielniak, naar een tekening uit 1800 en met een moderne verwijzing in de broek door een patroon van Ray en Charles Eames. Getatoeëerd door Ren, een tattoo artist gespecialiseerd in ‘old school’ tattoos.’
Dit artikel is in samenwerking met: