Blijven innoveren: hoe ziet het toekomstige medialandschap eruit?
Artificial Intelligence (AI), metaverse: de nieuwe technologieën vliegen je om de oren. Misschien heb je al wel ideeën over hoe je deze kunt gebruiken in je leven. Maar heb je al eens nagedacht over het toepassen van deze technologieën in jouw werk?
Iemand die dit wel heeft gedaan en elke dag doet is Egon Verharen, manager Innovatie bij de NPO. NPO wil graag meer publiek bereiken en meer impact maken. Dit wordt bemoeilijkt doordat de publieke omroep niet alleen concurreert met mediagiganten, maar eigenlijk met ieder ander bedrijf. Immers, ieder bedrijf is tegenwoordig een mediabedrijf. En dus reikt de concurrentie veel verder. Eigenlijk is er maar één manier om de strijd met deze concurrenten aan te gaan en dat is door slimmer te zijn.
Het speelveld
Maar hoe kun je als bedrijf slimmer zijn dan je concurrentie? Allereerst door je markt door en door te kennen en daarop in te spelen. Voor NPO geldt dat zij nog steeds haar grootste bereik heeft via televisie. Maar vooral onder de jongere doelgroep (13-19 jaar) is een dalende trend te zien, waarbij online mediaconsumptie een steeds prominentere plek inneemt. Echter, het grote geld van NPO zit nog steeds in tv producties. Hoe kan de NPO als mediabedrijf impact blijven maken op alle Nederlanders, inclusief de jongeren? Volgens Egon Verharen kan dit door gebruik te maken van nieuwe technologieën. En aangezien ieder bedrijf een mediabedrijf is, zou jij dat ook moeten doen.
Maar hoe pas je dit dan toe in jouw dagelijkse praktijk? We nemen je via een aantal voorbeelden mee in de ontwikkelingen in het medialandschap.
Artificial Intelligence in de hele keten
Voor sommigen klinkt AI nog steeds als een aflevering van de populaire serie Black Mirror. Maar ook bij de NPO is AI al dagelijkse realiteit. Zo worden deepfake-technologieën ingezet om geanonimiseerde personen in programma’s een gezicht te geven. Ook wordt het kanaal NPO Politiek 24 uur per dag geautomatiseerd ondertiteld. Én er is vorig jaar een AI Songfestival georganiseerd, waarbij verschillende teams met de hulp van AI probeerden de ultieme Songfestivalhit te maken. Misschien kan AI in de toekomst ABBA en Duncan Laurence wel van de troon stoten.
De Metaverse
Creatief omgaan met nieuwe technologieën als AI, kan mensen meenemen naar een andere wereld. De Metaverse tilt dat nog een stapje verder. Steeds vaker komt deze term in het nieuws en onlangs heeft Facebook haar naam in Meta veranderd. De Metaverse is meer dan een virtuele ontmoetingsplek. “Door de Metaverse wordt iedere website een poort naar iets veel rijkers,” aldus Egon, “Maar hoe kunnen we een virtuele ontmoetingsplek creëren zonder de gevaren van sociale media?”.
Deze ontwikkelingen klinken misschien groot en als toekomstmuziek. Maar je hoeft natuurlijk niet meteen zelf een virtuele wereld te creëren. Verdiep je in de wensen van je eindgebruiker en ontdek de nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Zo kan ook jij meer publiek bereiken en je impact vergroten. Misschien met een beetje hulp van AI.