Het lijkt alsof crisis een constante staat is geworden. We rollen van de ene crisis in de andere. Van COVID naar een energiecrisis, een recessie of de val van het kabinet. De invloed van de steeds veranderende maatregelen op onze manier van leven en werken dwingt ons op een hele nieuwe manier om te gaan met elkaar en met ons werk. Dankzij alle onzekerheden die hiermee gepaard gaan blijkt professionele, éénduidige en inclusieve communicatie belangrijker dan ooit. De stroom van crisissen onderstrepen daarmee de waarde van communicatie als werkveld.

Communicatie op de agenda
Aan de explosieve toename in vraag naar communicatieprofessionals merken we dat communicatie ook voor organisaties weer sterk op de agenda staat. Organisaties die opereren in het publieke domein lijken meer dan ooit behoefte te hebben aan versterking voor de teams die verantwoordelijk zijn voor hun interne en externe communicatie.

Test

De communicatieadviseur als kapitein in zwaar weer
In onzekere tijden staan de publieke opinie en de berichtgeving naar burgers en consumenten hoog op ieders lijstje. Daar waar digitale toegankelijkheid en inclusiviteit al langer een grote rol speelden staan organisaties nu voor de uitdaging om niet alleen bestaande communicatiestrategieën toegankelijk te maken voor iedereen, maar ook nieuwe strategieën te bedenken die aansluiten op de veranderende mediaconsumptie onder invloed van het nieuwe normaal. Aan communicatieadviseurs in het publieke domein daarmee de schone taak inzicht en optimalisatie te brengen.

Communicatie is een diepte-investering 
Op de groeiende vraag naar communicatieprofessionals, kwam uiteindelijk ook een tegenvraag: hoe lang zal deze toegenomen belangstelling standhouden? Het valt te hopen dat de toegenomen zichtbaarheid en de versterkte positie van communicatie in organisaties een duurzame ontwikkeling is. Investeren in professionele interne en externe communicatie is een diepte-investering die zich telkens in tijden van grote verandering zal terugbetalen. Organisaties die hebben geïnvesteerd in een heldere positionering en het onderhouden van gezond contact met verschillende stakeholders profiteren hiervan in tijden van crisis.

De verantwoordelijkheid om te blijven ontwikkelen
Deze meerwaarde kunnen communicatieadviseurs natuurlijk alleen borgen wanneer zij doorlopend investeren in professionele groei. Op de hoogte zijn van de laatste kanalen, middelen en technieken, constant vooruit blijven kijken en zorgen voor aansluiting voor op de wereld van vandaag en morgen zijn hier bij essentieel. Wie achterblijft, valt af.

Als werving, selectie en ontwikkelbureau ondersteunen wij mensen en organisaties op weg naar duurzame vooruitgang. Ben je op zoek naar communicatieprofessionals voor jouw team? Ik denk graag met je mee over de beste oplossing voor jouw organisatie!

 

 

 

Crisis zet communicatie op de kaart in het publieke domein