Samen met het team bij SchaalX help ik organisaties bij het vinden en verbinden van professionals voor vaste en interim functies in marketing, communicatie en digital. Tijdens een procedure toetsen wij de kandidaten op enerzijds vakinhoudelijke kennis, en anderzijds competenties en persoonlijkheid. Nu we op een andere manier zijn gaan werken, merk ik dat kandidaten die starten met een nieuwe baan tegen andere dingen aanlopen dan voorheen. Daarnaast zie ik een verschuiving in de competenties die gevraagd worden door organisaties. Welke competenties zijn nu belangrijk? Ik zet ze voor je op een rij.

Timemanagement
Als je op kantoor werkt, is het vaak gemakkelijk om werk en privé gescheiden te houden. Indien je (volledig) thuiswerkt, kan dit lastiger worden. Je werkplek is namelijk ook je thuis. Dit brengt het risico met zich mee dat je jouw pauzes gaat benutten voor huishoudelijke klusjes en ook in de avonduren blijft doorwerken. Op de lange termijn kun je hier negatieve gevolgen van gaan ervaren, denk bijvoorbeeld aan burn-out! Mensen die sterk zijn in timemanagement delen hun dagen zo in dat ze optimaal productief kunnen zijn tijdens hun werkuren, maar zichzelf hierbij niet voorbijlopen. Plan je werk daarom goed in, bewaak je grenzen als het gaat om uitputtende video calls en zorg voor genoeg pauzes waarin je écht pauze neemt. Zo blijf je fris en scherp.

Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen valt in deze context sterk samen met flexibiliteit. Het kunnen meebewegen met de veranderende omgeving is een competentie die nu veel gevraagd wordt. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de manier van werken, waarbij overlegstructuren door het thuiswerken veranderen en je op een andere manier gaat samenwerken met collega’s. Daarnaast zoeken bedrijven ook medewerkers die kunnen meebewegen met de veranderende klantbehoefte. Veel organisaties passen hun dienstverlening of producten aan om in te spelen op het ‘nieuwe normaal’, het is daarom belangrijk dat jij gemakkelijk meegaat in vernieuwing, verandering en innovatie.

Creativiteit
In dit ‘nieuwe normaal’ kunnen zowel de boodschap als de manier van communiceren rondom jouw product of dienst veranderd zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor communicatiefuncties. Jouw doelgroep heeft nu misschien andere behoeften en gebruiken, of consumeert media op een andere manier. In het geval van interne communicatie kunnen collega’s veranderingen ondervinden door het merendeels online communiceren. Het is belangrijk om niet te blijven hangen in oude patronen en adequaat mee te bewegen met de nieuwe situatie. Ga dus op zoek naar creatieve manieren van communiceren die passen bij de (nieuwe) belevingswereld van jouw doelgroep of collega’s.

Netwerken
Een goede netwerker weet precies wie voor hem of haar belangrijk is, zowel binnen als buiten de organisatie, en blijft dit netwerk constant onderhouden en uitbouwen. Nu onze manier van werken is veranderd, komt hier nog een extra skill bij kijken: een goede netwerker past zich aan. Door alle maatregelen zijn er veel minder bijeenkomsten waar netwerken mogelijk is. Toch blijft goed contact met interne én externe stakeholders enorm belangrijk. Voorkom verwaterende contacten door actief te blijven op online communicatiekanalen en vergeet niet om ook één op één aandacht te blijven schenken. Overweeg bijvoorbeeld eens een intern overleg tijdens een wandeling in de buitenlucht te plannen, of verdiep je in de verschillende digitale events die mogelijkheden bieden voor netwerken. Wil je écht het verschil maken? Organiseer dan zelf eens een evenement!

Zelfontwikkeling
Als je sterk bent in zelfontwikkeling, wil je jezelf graag verbeteren op het gebied van jouw vaardigheden, kennis en loopbaanperspectieven. Wanneer je thuis aan het werk bent, zien jouw collega’s en leidinggevenden je minder. Het blijven zoeken naar manieren om jezelf te ontwikkelen is dus steeds meer jouw eigen verantwoordelijkheid. Mijn advies: pak die kans en kijk wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je online intervisies inplannen met je collega’s om van elkaar te leren. Ook worden er veel trainingen online gegeven. Zeker nu we meer thuiswerken zijn deze trainingen vaak makkelijker te combineren met het gewone werk. Uiteraard is het dan wel handig als je sterk bent in timemanagement.

Deze competenties worden belangrijk in 2022