Hoe zorg je dat collega’s en stakeholders betrokken blijven in een grote organisatie als ABN AMRO? Laura deelt haar succes als content producer.

Buiten de hokjes denken

Als content producer was ik een belangrijke schakel in het doorvertalen van de strategie naar content voor verschillende kanalen. Van interne nieuwsbrieven uitsturen tot het organiseren van liveshows, en van het schrijven van artikelen tot social media posts; het kwam allemaal voorbij. Alles om de betrokkenheid van collega’s en stakeholders te vergroten. Maar hoe maak je spraakmakende content die persoonlijk is én daadwerkelijk opvalt? Dit zag ik als een kans om buiten de hokjes te denken.

 

Experimenteren met nieuwe formats

Eén van de vraagstukken in ons team was om een nieuw format te bedenken waarmee we leden uit de executive board dichterbij de collega’s kunnen brengen. Voorheen waren het voornamelijk mails en artikelen op het Intranet om collega’s te informeren. Want ‘’zo doen we het altijd al’’, is geen reden om niet te experimenteren met andere vormen van content zoals video. De mogelijkheden zijn eindeloos en dat vind ik juist zo leuk. Onze hersenen zijn bovendien sneller in staat om visuele content te verwerken. Maar hoe maak je dit persoonlijk? Mijn antwoord op deze vraag: begin met vloggen!

 

Creëer verbinding met je doelgroep

Vloggen is een effectief middel omdat het een informele en persoonlijke kijk geeft in het dagelijks werk van leidinggevenden, wat de toegankelijkheid en authenticiteit verhoogt. Dit vergroot de betrokkenheid van collega’s doordat ze zich meer verbonden voelen. De eerste vlog ontving veel positieve reacties van collega’s. Er was een duidelijk verschil in engagement ten opzichte van de vorige artikelen. Bovendien werd er actief gevraagd naar feedback, wat collega’s waardeerden en wat ik kon gebruiken om toekomstige content te verbeteren. Ik maakte een evaluatie met daarin de verzamelde data en suggesties voor verbetering. Want de resultaten meten is minstens zo belangrijk als het maken van de content zelf.

 

Impactvolle veranderingen

Waar ik net begon met een nieuwe uitdaging, stond ABN AMRO ook aan het begin van een grote verandering. De voorbereidingen voor een nieuwe merkpositionering waren namelijk in volle gang. ‘’Voor ieder begin’’, de nieuwe merkbelofte, moest natuurlijk ook intern worden gecommuniceerd. Met een checklist ging ik aan de slag om alle nieuwe content helemaal on brand te maken. Ik merkte dat we als team dagelijks zo veel opleverden, dit moest efficiënter kunnen. Vanuit SchaalX kreeg ik de masterclass ‘Schrijven met ChatGPT en AI’ en ik was erg enthousiast over de eindeloze mogelijkheden die AI kan bieden binnen mijn werk. Zorgen over gegevens privacy en beveiliging maakten het helaas moeilijk om binnen ABN AMRO met AI aan de slag te gaan, maar dit hield me niet tegen om mijn kennis verder te verspreiden binnen het team. Na mijn presentatie ging ik met anderen aan de slag om te kijken hoe we dit binnen de afdeling konden implementeren. Zo kwamen we op een bestaand initiatief binnen de organisatie voor het bouwen van een interne AI-tool. De eerste stap om hiermee als afdeling aan de slag te gaan was gezet. Het inspireren van anderen en het delen van mijn kennis gaf mij echt een positief gevoel en meer drive om door te blijven gaan.

 

‘’Wanneer kom je terug?’’

Dat schreef mijn leidinggevende op het kaartje bij mijn afscheid. Voor mij geen betere manier om mijn eerste opdracht af te ronden. Door actuele vakkennis én creativiteit te combineren, heb ik als young professional echt impact kunnen maken. De leergierige houding, nieuwsgierigheid en frisse perspectieven die je als young professional meebrengt zijn van grote waarde voor elke organisatie die wil blijven vernieuwen en groeien.

 

Over de auteur

Laura is één van onze young marketeers!

Laura