De blog voor iedereen die nog twijfelt over e-mail marketing
In de alsmaar sneller bewegende wereld van ChatGPT en Artificial Intelligence sta ik vandaag graag stil bij een begrip dat al bekend is sinds de opkomst van het internet: e-mail. Je ontvangt ongetwijfeld meerdere e-mails per dag. E-mail biedt dan ook een grote mogelijkheid voor online marketeers. In deze blog leg ik uit waarom je vandaag nog moet beginnen met e-mail marketing en laat ik een aantal inspirerende voorbeelden aan bod komen.
Waarom je vandaag nog moet beginnen met e-mail marketing
E-mail marketing biedt nog steeds de hoogste ROI van alle marketing kanalen (ConstantContact 2023). Voor wie denkt dat e-mail marketing vandaag de dag niet meer zo effectief is: het tegendeel is dus waar! Het mooie is ook nog dat elk bedrijf of elke ondernemer het kan toepassen, want je hebt altijd wel iets te vertellen aan je lezer. Is het geen servicebericht, dan is het een mooie aanbieding of interessante blog die op je website staat.
De voordelen (én voorwaarden) van e-mail marketing
Graag vertel ik je meer over de voordelen van e-mailmarketing, maar ook over de voorwaarden waaraan je moet voldoen om succesvol te zijn.
De voordelen:
- E-mail is een relatief goedkoop kanaal. Je hebt niet te maken met druk- of printkosten, want alles gebeurt digitaal. Het is daarom dan ook zeer kostenbesparend.
- De lezers zijn al geïnteresseerd. Je zult op een of andere manier de lezer al hebben bediend met één van je producten of diensten, want op die manier heb je de contactgegevens vergaard. Je zult ze dan ook gemakkelijker kunnen overhalen dit nogmaals te doen. Je doelgroep bereiken via sociale media of print media is lastiger, omdat je veel meer mensen zult bereiken die weinig interesse hebben.
- E-mail marketing is persoonlijk. Door je e-mails te verrijken met persoonsgegevens kun je de lezers persoonlijk aanspreken. Zo zou je bijvoorbeeld de aanhef kunnen personaliseren, denk aan “Beste Bart” in plaats van “Geachte heer”. Ook zou je gebruik kunnen maken van gepersonaliseerde content, waarbij je de content aanpast op basis van de interesses van de lezer.
- E-mail marketing is goed te analyseren. De meeste e-mail marketing software biedt een overzichtelijke weergave van de resultaten. Daar heb je dus helemaal geen ingewikkelde dataverzameling meer voor nodig. Zo kun je gemakkelijk je openratio, klikratio of afmeldingen bekijken.
E-mail marketing biedt dus talloze kansen en mogelijkheden. Echter, vergeet niet dat:
- E-mail marketing goed onderhouden moet worden. Je wilt je lezers regelmatig updates sturen, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Daarbij kan soms ook behoorlijk wat tijd gaan zitten in het schrijven (én testen) van interessante e-mails.
- Je lezers kunt verliezen als je het verkeerd uitvoert. Als je overmatig veel mails stuurt kan dit irritatie opwekken bij de lezers, waardoor ze eerder geneigd zijn zich af te melden voor je e-mailverkeer. Ook het verzenden vanuit een nieuw e-mail domein kan risico’s met zich meebrengen. Zo kan het roekeloos verzenden van e-mails schadelijk zijn voor je verzendreputatie. Verdiep je dus goed voordat je begint met het verzenden van e-mails en onthoud altijd dat je een goede reden nodig hebt om een e-mail te verzenden om doelloos spammen te voorkomen.
Hoe zet je e-mail marketing in?
Je kunt natuurlijk e-mails verzenden op talloze manieren, waarbij de meest voor de hand liggende vorm toch wel de nieuwsbrief is. Wanneer je een product of dienst koopt, zul je al gauw op een e-mail marketing list komen, waarna je gemaild kunt worden met informatie over je aankoop. Natuurlijk bestaat ook de mogelijkheid om je via de website zelf in te schrijven, zodat je geen enkele update over de organisatie meer mist.
E-mail marketing automation
Naast de reguliere mailings bestaat ook het begrip ‘e-mail marketing automation’, een overkoepelende term voor automatische e-mailcampagnes. De volgende drie campagnes zijn een grote aanrader én lenen zich heel goed voor marketing automation.
- Eén van de meest belangrijke is de welkomstcampagne, een must-have voor elke e-mail marketeer. De eerste mail is hét moment om jezelf (als organisatie) te introduceren en je lezers een warm welkom te heten.
- Een tweede e-mailcampagne die je niet mag missen is de profielverrijkingscampagne. Door via de e-mail meer informatie over je lezers uit te vragen zul je in de toekomst beter aan weten te sluiten op de interesses en kenmerken en zul je vervolgens relevantere mails kunnen sturen. Dit zal zorgen voor een hogere betrokkenheid, wat weer leidt tot meer conversie, minder afmeldingen en dus ook een betere verzendreputatie.
- In het geval van een ‘slapende’ database, met contacten die weinig betrokkenheid tonen, is het opstellen van een reactivatiecampagne ook een goed idee. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om contacten die al 18 maanden inactief zijn geweest een mail te sturen en ze op die manier weer te reactiveren. Als je het mij vraagt een gemiste kans als je ervoor zou kiezen hier niets mee te doen.
Inspirerende voorbeelden van e-mail marketing automation
Om een nog beter beeld te krijgen hoe zo’n mail in een geautomatiseerde e-mailcampagne er precies uitziet, heb ik een aantal inspirerende voorbeelden voor je op een rijtje gezet.
#1 Om te beginnen de welkomstcampagne van het Wereld Natuur Fonds. Bij een eenmalige donatie wordt er een uitgebreide en kleurrijke mail met bewegend filmpje verstuurd. Dit verhoogt de interactie, want deze beweging zorgt ervoor dat je meer wilt lezen en verder gaat klikken. Erg sterk als je het mij vraagt.
#2 Je kunt de automatisering ook inzetten voor het behoud van lezers. Hünkemoller probeert in het volgende voorbeeld ervoor te zorgen de lezer bij zich te houden door op speelse wijze de afmelding moeilijker te maken. Ze tonen veel empathie in hun tekst en proberen door het toevoegen van de twee antwoordmogelijkheden alsnog de lezer over te halen om actief ervoor te kiezen nog langer lid te blijven.
#3 Intratuin kiest ervoor om een presentje aan te bieden in ruil voor informatie. Voor de lezer een kleine moeite, maar voor Intratuin erg waardevol. Zo zie je maar dat je met een paar aanpassingen veel impact kunt maken met e-mails.
Heb jij al zin om aan de slag te gaan met e-mail marketing? Of heb je ideeën gekregen over het verrijken of verbeteren van je al bestaande e-mailcampagnes? Je hoeft in de wereld van e-mail marketing nooit stil te zitten. Veel succes en mail ze!