Ken jij het platform Pinterest? Vast wel of in ieder geval bij naam. En gebruik je het ook al voor jouw bedrijf? Waarschijnlijk niet. Dit komt doordat velen niet bekend zijn met de potentie en voordelen die Pinterest voor bedrijven kan hebben. Mits het platform natuurlijk bij jouw branche past. Ik vertel je er in dit artikel meer over.

 

Wat is Pinterest?

In een notendop is Pinterest een (gratis!) sociaal netwerk die gebruikers afbeeldingen laat delen en verzamelen. Je zou het ook kunnen zien als een visuele zoekmachine waarin gebruikers door een grote catalogus aan inspirerende afbeeldingen en video’s kunnen scrollen en deze gemakkelijk kunnen opslaan in zelfgemaakte ‘borden’ ofwel verzamellijst. Het opslaan van deze media heet ook wel ‘pinnen’, omdat je een afbeelding/video op je eigen digitale prikbord opslaat. Verder kies je zelf of dit bord privé is of openbaar en kun je het natuurlijk ook met anderen delen. Een andere optie die tegenwoordig steeds meer gebruikt wordt door Pinners zijn de productpins die gebruikers de mogelijkheid geeft om producten te kopen. Deze optie heet: “See it, Snap it, Buy it”. 

Wie gebruikt Pinterest?

Nu je beter begrijpt wat Pinterest is wil je natuurlijk weten waarom het een interessant platform zou kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Eén van de redenen waarom Pinterest een aantrekkelijk platform is heeft te maken met de velen gebruikers; in 2021 gebruiken gemiddeld 3,9 miljoen Nederlanders Pinterest. Dagelijks zijn zo’n 892.000 Nederlandse Pinners actief en deze getallen groeien ieder jaar. Verder is het belangrijk om in je achterhoofd te hebben dat de meerderheid van de Pinners vrouw is, maar afhankelijk van jouw product kan het ook zeker relevant zijn voor andere doelgroepen. Qua leeftijd is de meerderheid tussen de 30 en 49 jaar, maar het platform wordt ook steeds populairder onder millennials.

Voordelen van Pinterest

Oké, fijn al die gebruikers! Maar wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? Afhankelijk van jouw social media strategie kun je Pinterest als een goede aanvulling gebruiken.

90% Pinners heeft koopintentie
Het is bijvoorbeeld een uitstekende manier om meer naamsbekendheid te creëren in de oriëntatie fase van de Pinners. 90% van de Pinners blijkt een koopintentie te hebben wat natuurlijk goed nieuws is voor bedrijven. Het is namelijk niet voor niets een platform waar gebruikers inspiratie opdoen. Daarbij komt dat Pinterest 3.8 keer meer verkopen genereert in verhouding tot andere Social Media.

Meer websiteverkeer
Pinterest is ook een goede manier om verkeer naar je website te generen, doordat je website links aan pins kan toevoegen.

Bereik je B2C doelgroep
Uiteindelijk gaat het erom of je natuurlijk relevante en eye-catching content maakt, want vooral op zo’n visueel platform als Pinterest is goede content koning. Denk er dus wel aan dat jouw producten ook bij dit visuele aspect passen. Waar een B2B bedrijf waarschijnlijk minder succes heeft op Pinterest, zullen B2C bedrijven die zich bezig houden met o.a. retail, reizen, interieur, trouwen en lifestyle een betere match zijn. Check dus eerst of jouw doelgroep actieve Pinners zijn, voordat je een zakelijk account aanmaakt.

Zakelijke Pinterest tips:

  • Investeer in hoge kwaliteit video’s en afbeeldingen; zorg ervoor dat het engaging is!
  • Voeg links toe aan je pins om gebruikers nog makkelijker informatie te geven en daarmee de kans tot aankoop te vergroten
  • Als je al bezig bent met online adverteren – maak gebruik van adverteren op Pinterest om je zichtbaarheid een boost te geven
  • Probeer je klanten te laten zien hoe ze jouw producten het beste kunnen gebruiken d.m.v. korte, krachtige beelden (foto/video)
  • Maak gebruik van SEO. Ook op Pinterest kun je SEO gebruiken als tool om pins beter vindbaar te maken door keywords en beschrijvingen aan je pins te voegen.
  • Monitor je resultaten en track wat wel/niet werkt. Door te kijken welke content goed/slecht presteert kun je leren hoe je je pins kunt verbeteren.
  • Concistency is key! Zorg ervoor dat je consistent actief bent op het platform door bijvoorbeeld dagelijks nieuwe pins aan je bord toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je een breder publiek trekt dan wanneer je alles in één keer erop zet.

En heb je een Pinterest account aangemaakt? Of ben je stiekem al tussendoor naar Pinterest gegaan om een zakelijk profiel te maken? Zo niet, dan is hier het laatste steuntje in je rug:

Klik hier om te leren hoe je een zakelijk Pinterest account aanmaakt.

Snel je team versterken?

Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.

De kracht van inspiratie: gebruik jij Pinterest al?