De marketeer van de toekomst is T-shaped
En de Marketing Queens schreven daar een praktisch marketingkookboek voor
Veelzijdige specialisten die volledig up to date zijn. Het marketinglandschap anno 2023 vraagt veel van marketeers. Als het gaat om het geloof in een T-shaped profiel als sleutel voor succes, kunnen de Marketing Queens en SchaalX elkaar de hand schudden. Waarom hebben T-shaped marketeers de toekomst? En hoe gaat een marketingkookboek jou helpen veelzijdiger te worden? Daarover gingen we in gesprek met Marketing Queen Shira Winterkamp.
Vandaag is de dag! Jullie marketingkookboek komt uit! Bij wie hoort dit boek op het aanrecht te liggen?
“Bij elke marketeer. Ook onszelf! Dit boek leg je op de hoek van je bureau om regelmatig in te spieken als je met een marketingvraagstuk aan de slag gaat. Net als een kookboek, pak je het erbij als je een propositie wilt ontwikkelen, een marketingplan gaat maken, een communicatiecampagne of een CRM-systeem wilt aanschaffen, je customer journey wilt verbeteren enzovoorts.
Je kunt in totaal kiezen uit 11 recepten. Met dit boek geven we marketeers op een praktische manier een steuntje in de rug om veelzijdig te zijn.”
Met Hét Marketingkookboek dragen jullie bij aan de ontwikkeling van veelzijdige – T-shaped – marketeers. Wat maakt dat bedrijven en teams juist nú staan te springen om T-shaped professionals?
“We zien allemaal dat er veel marketingposities open staan. Uit onderzoek blijkt dat hier niet één specialisme bovenuit springt. Dit pleit voor een T-shaped marketeer die allerlei marketingvraagstukken kan aanpakken.
Er is veel behoefte aan multidisciplinaire marketeers die volledig up-to-date zijn. Door het toenemen van specialismen wordt het takenpakket van marketeers steeds breder. Je zult als marketeer wel veelzijdiger móéten worden. Met dit boek willen we marketeers daarbij helpen.”
“Er is veel behoefte aan multidisciplinaire marketeers die volledig up-to-date zijn.”
Veelzijdige professionals schakelen makkelijker met collega’s. Denk je dat brede kennis ons werk daarmee ook leuker maakt?
“Leuk dat je dit vraagt! Wij vinden zelf dat elke medewerker een marketeer is. We merken ook dat mensen buiten het vakgebied nieuwsgierig zijn naar marketing. In dit boek vinden die mensen de informatie die ze zoeken, waardoor ze straks makkelijker met marketing schakelen.
Met de juiste mensen om je heen is alles mogelijk. In het boek vind je dan ook regelmatig een pleidooi om veel verschillende achtergronden in je project te betrekken, inclusief tips voor het aanhaken van de juiste persoon op het juiste moment. Dat kan een marketeer zijn met een ander specialisme, maar kijk vóóral ook naar mensen met een andere achtergrond. Sales is daarbij een voor de hand liggende, maar we worden vaak verrast door de mensen uit de operatie of IT. Als je die in een vroeg stadium betrekt, krijg je oplossingen voor hobbels die je zelf nog niet had voorzien. We zien in de praktijk dat je met deze manier van werken sneller projecten oplevert, je het draagvlak vergroot en dat werkplezier toeneemt!”
“Met de juiste mensen om je heen is alles mogelijk.”
Jullie gieten maar liefst 150 jaar marketingervaring in één boek. Dat betekent ook keuzes maken. Hoe weeg je al die bruikbare onderwerpen tegen elkaar af?
“Daar raak je iets. Dit was ontzettend moeilijk. Je hebt de neiging ál je ervaring te willen delen. Over sommige onderwerpen kun je al boeken volschrijven. Onze afweging was dat we een tijdloos boek wilden maken. Er gebeurt zo ongelooflijk veel in ons vakgebied, denk alleen al aan de digitale ontwikkelingen. Of aan markt- en klantonderzoek. Marketeers hebben genoeg gezond verstand en nieuwsgierigheid om daar zelf de verdieping in te zoeken.
Daarom hebben wij ons gericht op de 11 meest essentiële marketingrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. Behapbaar, met een tijdloze en praktische aanpak. Het enige dat de marketeer zelf hoeft toe te voegen is creativiteit, klantkennis en digitale vaardigheden.”
Welke tijdloze marketingthema’s hebben de selectie gehaald?
“De hele marketingfunnel zit in het boek! Met als basisrecept: hoe zorg je voor een merkpositionering met een helder merkkompas. Andere onderwerpen zijn bekendheid vergroten (campagnes), imago versterken (merkimago, customer journey, superpromotors), traffic verhogen (campagnes, klantcontactstrategie), sales (proposities, CRM), extra’s bieden (loyale klanten, superpromotors) en retentie (loyale klanten). Met een marketingplan op maximaal 1 A4 houd je dat vervolgens allemaal strak bij elkaar.”
Tijdloos, leuk én volledig… hoe houd je dat praktisch toepasbaar?
“Wat we wilden maken, was een boek zonder nutteloze theorie; een boek dat je zonder omhaal vertelt wat je nodig hebt aan ingrediënten, materiaal, mensen en planning. Inclusief bereidingswijze (een overzichtelijk stappenplan), dat je begeleidt naar een duidelijk omschreven resultaat, zodat je meteen aan de slag kan. Door de opbouw in 5 stappen weet je dat je alles in de juiste volgorde doet en niets vergeet.
Elk recept in dit boek begint, na een amusant voorafje met drie korte, prikkelende vragen, weliswaar met een kort stukje theorie, maar dat kun je ook overslaan en later een keer lezen.”
Dus, vandaag is de officiële release van Hét Marketingkookboek. Voor iedere marketeer die op zoek is naar een volledig en tóch praktische aanpak van de belangrijkste marketingonderwerpen van nu; run, don’t walk naar het online verkrijgbare Marketingkookboek.
Oh, en hé manager! Koop jij Hét Marketingkookboek voor je team, en wil je dat combineren met een inspiratiesessie van de Marketing Queens? Kijk dan eens naar deze actie.
Snel je team versterken?
Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.