Twinning is winning: een kijkje achter de schermen bij de zussen Van Zanten
Eveline en Marjolein van Zanten zijn allebei via SchaalX op een leuke, uitdagende interim opdracht geplaatst. Eveline werkt als Communications Lead voor het Aramis-project en Marjolein als sponsormanager bij ABN AMRO. Benieuwd hoe de zussen impact maken bij hun opdrachtgever? Wij geven je een kijkje achter de schermen bij Eveline en Marjolein.
Marjolein is als interim sponsormanager bij ABN AMRO betrokken bij alle partnerships in sport, kunst & cultuur en in de maatschappij. Bijvoorbeeld met het Stedelijk Museum én het ABN AMRO Open tennistoernooi. Haar functie heet sponsormanager maar eigenlijk draait het meer om partnerships. Het doel is om samen met de partners te werken aan gelijke kansen in de maatschappij.
Eveline houdt zich met een ander maatschappelijk onderwerp bezig, namelijk de energietransitie. Aramis is een initiatief van Shell, Total Energies en de staatsbedrijven Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie. In dit projectteam werken ze aan de realisatie van een grootschalig CO₂-transport systeem dat opslag in lege gasvelden op de Noordzee mogelijk maakt. Hiermee levert Aramis een grote bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen door de CO₂-uitstoot van moeilijk te verduurzamen industrieën te verlagen. De rol van Eveline omvat de communicatie over aanleg van infrastructuur voor het transport van CO₂, waaronder een 200 kilometer offshore pijpleiding vanaf de Maasvlakte. ‘’In mijn rol ligt de focus op verbinding. Ik ben verantwoordelijk voor het ontwikkelen, onderhouden en het implementeren van communicatiestrategieën en plannen voor Aramis in nauwe samenwerking met onze projectpartners.’’
Maatschappelijke impact maken? Ja graag!
De zussen zouden geen zussen zijn als ze niets gemeen hadden. Maatschappelijk belang is voor beide zussen enorm belangrijk. Eveline: ‘’Bij het kiezen van een nieuwe functie weeg ik altijd het maatschappelijk belang van de rol mee. Ik vind het belangrijk om mijn kennis en expertise in te zetten voor iets dat bijdraagt aan een betere wereld. Communicatie speelt zo’n belangrijke rol in transformatietrajecten. De energietransitie en het bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen vind ik super belangrijk en een interessant vakgebied.’’
‘’Bijna mijn hele functie gaat over impact maken, en juist dát vind ik zo gaaf eraan.’’
Ook Marjolein draagt bij aan een betere wereld, op een andere manier: ‘’Bijna mijn hele functie gaat over impact maken, en juist dát vind ik zo gaaf eraan. We houden ons bezig met vraagstukken zoals hoe zorgen we dat vrouwen evenveel vertegenwoordiging en betaald krijgen in de kunst? en hoe krijgen we kansarme kinderen toch aan het sporten? Via onze sponsoring is dit mogelijk. Ik mag mij binnen mijn functie van onze werkgever ook enkele uren als vrijwilliger inzetten voor kansarme kinderen, door bijvoorbeeld een dag met de kinderen te sporten of naar Naturalis te gaan. We geven de kinderen aandacht en vragen naar hun dromen en doelen. Dit doen we met de hoop dat zo’n betekenisvolle dag een zaadje plant bij een kind en hun horizon verbreed. Waar ik nog meer voldoening uithaal? Dat we met sponsoring écht zorgen voor verandering. Zo sponsoren we bijvoorbeeld al tien jaar de Ajax vrouwen. ABN AMRO heeft het mede mogelijk gemaakt dat het voetbalteam een CAO heeft gekregen en dat er een talententeam is opgericht. Ook helpen we met het aanjagen van hun bekendheid. Het gaat heel goed, ze doen het heel goed in de Champions League, spelen meerdere wedstrijden in de ArenA en hebben meer zendtijd op televisie. Iets wat een aantal jaar geleden nog ondenkbaar was. We zetten ons volledig in voor kansengelijkheid.’’
Hoe nu verder?
Wat zijn de toekomstplannen van de zussen? Eveline is nog minimaal heel 2024 aan de slag bij het Aramis-project en blijft zich daarnaast bezighouden met haar professionele ontwikkeling: ‘’Ik geloof enorm in de kracht van een growth mindset, ik vind het belangrijk mijzelf te blijven ontwikkelen. Mijn huidige focus is om meer datagedreven te worden in de communicatie rondom de betrokkenheid van medewerkers en leidinggevenden, en om mezelf te verdiepen in AI-powered (internal) communications.
‘’Ik geloof enorm in de kracht van een growth mindset, ik vind het belangrijk mijzelf te blijven ontwikkelen.’’
Marjolein wil haar samenwerking met SchaalX graag voortzetten: ‘’Ik heb in de dertien jaar freelancen altijd zelf nieuwe opdrachten gevonden. Maar nu is het toch wel heel fijn dat SchaalX ertussen zit. Zij kijken echt naar de juiste match, maar ook verder dan dat ik zelf zou weten. Het voelt ineens zo verzorgd, als een soort luxe. Ook had ik zo’n opdracht als bij de ABN AMRO nooit zelf bedacht, terwijl het een fantastische opdracht is. Ik wil deze manier van werken graag blijven voortzetten.’’
Over de auteur
Jouw bureau voor de beste gekwalificeerde interim professionals in marketing, communicatie en digital. Van junior t/m interim eXecutive niveau.