Een kijkje achter de schermen bij: Jeroen Pronk
Jeroen Pronk, communicatieadviseur met een specialisatie in interne communicatie.
Interne communicatie gericht op de realisatie van veranderingen binnen complexe organisaties, dat is de rode draad in Jeroens werk. Hij heeft specifieke ervaring met verandervraagstukken waar mensen, systemen en processen op nieuwe manieren waarde toevoegen aan de dienstverlening. Zijn opdrachten spelen zowel in het bedrijfsleven (ASML, Philips, Tata Steel, KPN) als in de overheid (Ministeries en uitvoeringsorganisaties)r.
Hoe ben je bij je huidige opdracht terecht gekomen?
“Ik ben parttime gestart bij UWV via SchaalX. In mijn rol als Senior Communicatieadviseur zorg ik voor de interne communicatie bij verandertrajecten. In al deze trajecten gaat het er om de cliënten en werkgevers waar UWV voor werkt, betere dienstverlening te bieden. Veel van die veranderingen hebben ook een ICT-component. Daarnaast draag ik bij aan het structureel verbeteren van de communicatie vanuit de afdeling Communicatie. Denk daarbij aan workshops over de visie en missie van de afdeling en de organisatie van de interne communicatie.”
”Veel veranderingen hebben ook een ICT-component.”
Kun je wat meer vertellen over jouw huidige opdracht?
“De rode draad is interne communicatie gericht op het duurzaam realiseren en borgen van veranderingen. Buiten mijn inzet op veranderingen, draag ik bij aan de doorontwikkeling van de communicatieafdeling. Bijvoorbeeld door het organiseren van workshops over hoe je jezelf positioneert als communicatieafdeling en hoe je samenwerking met stakeholders het best kan aanpakken.”
Waar haal je het meest voldoening uit in jouw huidige opdracht?
“Wat ik leuk vind, zijn de programmateams en communicatieafdeling zelf omdat er veel leuke mensen werken. Een ander pluspunt aan mijn opdracht is de mogelijkheid om de communicatie vanuit verschillende programma’s te veralgemeniseren in een structurele werkwijze. Je ziet bij veel organisaties dat er verschillende veranderprogramma’s tegelijk spelen en dat er winst is te behalen op meer samenhang in de communicatie.
”Er is winst te behalen door meer samenhang in communicatie.”
Bijvoorbeeld door het doel van de verandering centraal te stellen in alle communicatie. Wat is de beoogde impact voor ‘de klant’ in de buitenwereld? Als je dat doel centraal stelt in je communicatie, dan is het ‘waarom’ van de verandering leidend. De stappen naar dat doel zijn dan de ‘hoofdstukken’ in een samenhangend en herkenbaar verhaal. Zo kun je ook de communicatie vanuit meerdere veranderprogramma’s aan elkaar koppelen.”
Hoe ervaar jij het freelance vak?
Ik zou niet anders willen. Het past heel goed bij hoe ik werk. Het liefst werk ik in verschillende omgevingen aan verschillende opdrachten. Juist daar waar het moeilijk lijkt, kan ik vanuit mijn enthousiasme en analyse de situatie in beweging krijgen. Mijn insteek is altijd:
”hoe kan ik samen met het team waarde toevoegen?”
En hoe kan ik helpen dat dit geborgd is en wordt geïmplementeerd in een werkwijze die overdraagbaar is? Ik krijg er energie van om duurzame waarde te leveren. In tijdelijke opdrachten kan dat in mijn beleving veel makkelijker dan bij een baan omdat je eerder onderdeel wordt van vaste patronen. In mijn tijdelijke rol kan ik juist wel met aanbevelingen en suggesties komen omdat dat ook van mij wordt verwacht.
Even voorstellen
De initiële interesse in communicatie komt vanuit zijn interesse in reclame en vormgeving. Later heeft hij Corporate Communicatie gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht. In de eerste jaren na zijn studie heeft hij bij een adviesbureau gewerkt en daar leerde hij ‘alles’ over interne communicatie en hoe je als adviseur te werk gaat. Van daaruit was het voor hem een logische volgende stap om freelancer te worden en dat doet hij sindsdien met veel plezier!