Een kijkje achter de schermen bij: Sander van Straaten
‘’Leuk, uitdagend, spannend en bevrijdend’’. Dat is hoe Sander van Straaten zijn werk als freelancer omschrijft. Momenteel werkt hij bij Vue Cinemas. Benieuwd naar zijn opdracht en ervaring als freelancer? Sander vertelt je graag meer.
‘’Toen ik beschikbaar was voor een nieuwe opdracht, liet ik dit weten aan SchaalX. Vue zocht toen een campagne manager en het team van SchaalX heeft mij voorgesteld, omdat mijn profiel goed paste bij de functie. Dit is mijn tweede opdracht via SchaalX.
Ik draag bij aan het verstevigen van de positionering en het vergroten van de bekendheid van Vue. Eén van mijn projecten is het mede-organiseren van het Vue Openluchtfilmfestival, waar Vue sponsor van is. We kiezen de films voor tijdens het festival, promoten het festival online en offline, en monitoren de resultaten. Het allerleukste aan mijn opdracht vind ik het bedenken van een campagne, die vervolgens intern pitchen en anderen enthousiast maken, om vervolgens de campagne te executeren. Van idee naar daadwerkelijke uitwerking. Visuals maken, plannen, budgetteren; alles zit er gewoon in. En dat doe ik het liefste niet alleen, maar samen met mijn collega’s. Daar krijg ik de meeste voldoening van. Het uiteindelijke resultaat is bijvoorbeeld een geïntegreerde campagne voor het werven van nieuwe Movie Pass abonnees.’’
Hoe ervaar jij het freelance vak?
‘’Leuk, uitdagend en spannend. Maar ook bevrijdend. Ik ben nu zeven jaar freelancer. Het bevalt me goed, ik vind het leuk omdat ik niet weet wat ik over een jaar aan het doen ben of waar ik werk. Mijn freelance opdrachten zijn vaak tijdelijke projecten. Voordat iets routine wordt, ga ik weer naar een andere opdracht. Ik leer graag nieuwe dingen en vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Het is bijzonder om steeds bij een ander bedrijf mee te kijken. Alle processen, de collega’s, de doelstellingen, het houdt me scherp en gemotiveerd.
Als freelancer moet je jezelf soms bijscholen. Je bent eigenlijk nooit klaar met leren. Stilstand is in dit geval toch echt achteruitgang. On-the-job kan je genoeg leren. Mijn tip voor andere freelancers of voor iedereen die freelancer wil worden is om je ofwel te ontwikkelen als specialist, of juist een portfolio met veel verschillende opdrachtgevers op te bouwen. Vervolgens moet je er gewoon voor gaan en in het diepe springen.’’
Even voorstellen
Voordat ik aan de slag ging als freelancer, heb ik verschillende marketing rollen vervuld. Ik wilde mij focussen op consumentenmarketing en werd propositiemarketeer bij Vodafone. Daarna ben ik gaan freelancen bij Leaseplan, Telfort, Vattenfall, Microsoft, Exact en nu ook bij Vue. Ik vind het leuk dat ik nu in de entertainmentsector werk. Een sector die dicht bij mijn interesses ligt. Voor mijn volgende opdracht als freelancer ga ik aan de slag bij ABN AMRO.