Impact maken bij de overheid: Een kijkje achter de schermen bij Simone van der Graaf
Als het aan Simone lag, zou ze het liefste nooit willen stoppen met werken. Ze vindt het veel te leuk om impact te maken. Simone is freelancer en via SchaalX bij twee organisaties geplaatst: Gemeente Amsterdam en de GGD. Daarnaast is ze druk met haar eigen bedrijf Twenty-Fifty. Benieuwd hoe ze impact maakt? Simone vertelt het je.
Bij de Gemeente Amsterdam houd ik mij bezig met het versterken van de online communicatie, specifiek gericht op nieuwsbrieven. De vraag is hoe wij dit communicatiemiddel zo effectief mogelijk kunnen inzetten, zodat we niet alleen belangrijke informatie overdragen, maar ook zichtbaar maken welke resultaten er geboekt worden op de vraagstukken die voor Amsterdammers belangrijk zijn. Ook bij de GGD houd ik mij bezig met de nieuwsbrieven. Binnen beide opdrachten werk ik samen in verschillende teams, met collega’s vanuit verschillende kennisgebieden. Dat leidt snel tot resultaat.
‘’Ik laat zien dat een andere manier van kijken ook een goede manier kan zijn.’’
Ik heb een brede achtergrond als consultant, coach, trainer en docent. Die kennis kan ik inzetten. Ik mag regelmatig presentaties geven om mijn visie te delen. Het voorwerk hiervoor vind ik heel interessant; nadenken over een andere strategie en daarvoor scenario’s maken. En daarna mijn collega’s daarin meenemen en overtuigen. We experimenteren binnen deze projecten veel. Soms werkt iets niet of kost het meer tijd dan ik van tevoren had verwacht. Dan probeer ik het gewoon nog een keer op een andere manier. Ik zie echt cultuurverschillen tussen de GGD en de gemeente. Daarom werkt het goed om te verbinden en kennis tussen beide organisatieonderdelen te delen. Dat maakt het heel dynamisch, en dat vind ik leuk.
De overheid staat in het algemeen voor grote maatschappelijke vraagstukken. Het vertrouwen van de burger in de overheid neemt af. Het is geen gemakkelijke opgave om dit op te lossen. Maar ik vind het een uitdaging om hierover binnen mijn opdracht mee te denken.
‘’Ik wil graag een bijdrage leveren aan het vergroten van het vertrouwen in de overheid.’’
Om het vertrouwen te beïnvloeden, is het noodzakelijk om zichtbaar te zijn en burgers, ondernemers en stakeholders een ander perspectief te geven. Communicatie vanuit de overheid is vanzelfsprekend aan strenge regels gebonden, dat is heel anders dan communicatie in een commerciële omgeving. Het is voor mij een uitdaging om binnen die kaders communicatie mét impact te maken. Sowieso wordt online communicatie de komende jaren steeds belangrijker. Dat maakt mijn project heel relevant.
Hoe ik als freelancer up-to-date blijf? Op twee manieren. Ik lees heel veel en daarnaast heb ik een bedrijf, Twenty-Fifty. Met dit bedrijf wil ik ervoor zorgen dat leiders in het bedrijfsleven en bij de overheid de wereld beter achterlaten voor de generaties na ons. Dit doe ik niet alleen, maar met een netwerk van jonge mensen, omdat ik geloof in de kracht van verschillende generaties. Zij houden mij elke dag up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen op elk vlak. Niet alleen vanuit de verschillende studie achtergronden, maar ook omdat zij in een heel ander algoritme zitten op hun socials. Zo kunnen ze mij toffe dingen vertellen die ik in mijn werk kan gebruiken.
Het runnen van een bedrijf is heel anders dan freelancen. Maar zó ontzettend leuk.
‘’Elke leider zou jonge mensen om zich heen moeten hebben.’’
Als freelancer loop je soms tegen uitdagingen aan. Je moet altijd je eigen opdrachten regelen. Ik heb het vaak erg druk met het uitvoeren van verschillende opdrachten, voordat ik het door heb moet ik weer een nieuwe opdracht regelen. Het is daarom heel fijn om met SchaalX samen te werken. Mijn opdracht zou aflopen op 1 januari, maar is verlengd tot 1 juni. Voordat het bekend was dat ik verlenging kreeg, stelde SchaalX voor om te kijken of ze nog een andere opdracht voor mij hebben. Dat vond ik heel fijn.
Even voorstellen
Simone heeft de afgelopen 20 jaar voor veel verschillende klanten gewerkt binnen de werkgebieden strategie, leiderschap, communicatie en change. Ze heeft onder andere opdrachten gedaan bij Van Gelder, Nobleo, Deltalings, H-vision, Chubb, Landal Greenparks, Academie Artemis en De Belastingdienst. Daarnaast heeft ze in 2020 haar bedrijf Twentie Fifty opgericht, waarmee ze leiders helpt om impact te maken.
Over de auteur
Jouw bureau voor de beste gekwalificeerde interim professionals in marketing, communicatie en digital. Van junior t/m interim eXecutive niveau.