Een kijkje achter de schermen bij Marieke Schellart
Marieke Schellart, ervaren art director met een specialisatie in audiovisuele media! En inmiddels een ervaren freelancer. Voor Jumbo heeft Marieke een aantal innovatieve interne communicatieprojecten geleid; Jumbo TV, Jumbo Radio en nu een brandportaal. Benieuwd naar meer hierover? Je leest het hieronder.
Hoe ben je bij je huidige opdracht terecht gekomen?
In 2012 ben ik via SchaalX bij Jumbo terechtgekomen voor een project waarin ik Jumbo TV, een intern communicatiekanaal, heb opgezet. Daarna werd ik in 2018 gevraagd om supermarktradio te ontwikkelen. Een nieuw fenomeen; Jumbo Radio live vanuit hoofdkantoor Veghel. Beide projecten duurden zo’n 2,5 jaar. Jumbo TV en Jumbo Radio bestaan allebei nog steeds en zijn succesvol, wat superleuk is. Momenteel werk ik alweer 1,5 jaar aan de Jumbo Brandportal, ook helemaal from scratch opgezet. Jumbo is met de verschillende marketing- en communicatieprojecten een grote en vooral ook leuke klant van mij, met uitdagende opdrachten.
Bij al deze opdrachten komen verschillende dingen samen: creativiteit, communicatie, techniek en projectmanagement, wat erg goed bij mij past gezien mijn brede achtergrond als industrieel ontwerper en art director. Ik ben de spin in het web en werk met verschillende afdelingen in de organisatie samen om het project van de grond te krijgen, in nauw contact met de directe opdrachtgever natuurlijk.
Kan je wat meer vertellen over je huidige opdracht?
Jumbo is de afgelopen jaren hard gegroeid. Het is een groot bedrijf met inmiddels ruim 700 winkels en zo’n 100.000 medewerkers. Er zijn veel merk- en designrichtlijnen; van corporate- en store design tot verpakkingen en web en app. Om efficiënte werkprocessen en merkconsistentie te bevorderen, ontstond dan ook de behoefte aan een centraal georganiseerde database. Ik heb onderzoek gedaan naar het meest geschikte platform en we hebben gekozen voor een online-applicatie gespecialiseerd in brand- en digital asset management. Vervolgens hebben we dit platform gevuld met richtlijnen en content van de creërende afdelingen.
Vorig jaar november ging de Jumbo Brandportal live en sindsdien kunnen zowel kantoorcollega’s als de bureaus makkelijk alle Jumbo guidelines en digitale bestanden vinden, zoals logo’s, iconen, illustraties, foto’s etc. Met als uiteindelijk doel dat alle uitingen van Jumbo on brand zijn. En de Brandportal blijft groeien. Het is een levend platform dat continue aangepast en aangevuld wordt aan de hand van Jumbo’s nieuwe merk- en designontwikkelingen. Alles moet natuurlijk wel up-to-date blijven.
Wat is het leukste aan de huidige opdracht? Wat maakt deze freelance opdracht een geweldige opdracht voor jou?
Ik vind de ontwikkelfase altijd het interessantst. In feite heeft Jumbo mij iedere keer gevraagd om iets voor de organisatie te ontwikkelen wat er nog niet is. Telkens ging het om een nieuw initiatief. Ik volg daarin dezelfde stappen als het ontwerpproces. Eerst probeer ik door gesprekken met verschillende mensen uit de organisatie te doorgronden wat de werkelijke behoefte is. Vervolgens ga ik op zoek naar passende oplossingen.
Tijdens dit proces heb ik te maken met veel collega’s van verschillende afdelingen en er worden ook bureaus bij betrokken. Alleen samen kunnen we het einddoel realiseren. Het is voor mij dus ook belangrijk dat ik mensen enthousiast maak. Als de behoefte en betrokkenheid vanuit de organisatie voor het initiatief groot is, merk ik dat mensen het fijn vinden dat ik er ben om te helpen.
Wat ik leuk aan Jumbo vind, is dat het een gezellig Brabants familiebedrijf is, heel sociaal en menselijk én altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Ook krijg ik behoorlijk veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Jumbo heeft een idee en huurt mij in to make it happen. Voor mij een geweldige kans om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.
Je bent een ervaren freelancer. Hoe ervaar jij het freelance vak?
Het fijne van freelancen vind ik de vrijheid. De vrijheid om mijn eigen tijd in te delen én de vrijheid om werkzaamheden op mijn manier te kunnen doen, natuurlijk wel altijd in overleg. Als ik ooit nog ergens in dienst ga, zou ik die vrijheid nog steeds heel belangrijk vinden. Uiteindelijk gaat het om het resultaat en niet per se op welke manier je daar komt en of je van 9-5 aanwezig bent. Dat is niks voor mij. Het leuke bij Jumbo is dat deze vrijheid gecombineerd wordt met het gevoel dat ik toch gewoon collega’s heb, omdat ik daar al zo lang rondloop. Er zijn ook freelancers die vooral van de ene naar de andere opdracht hoppen, dan heb je dat niet. Ik heb eigenlijk the best of both worlds.
Over Marieke
Ik heb de opleiding industrieel onderwerpen aan de TU Delft gevolgd, een studie die zowel creatieve, technische en marketingaspecten heeft. Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan als artdirector bij verschillende grote reclamebureaus in Amsterdam. Na 7 jaar met plezier in de bureauwereld gewerkt te hebben, was ik op zoek naar inspiratie en meer autonome creativiteit. Ik ben gestopt met mijn werk en heb toen een tweede opleiding gevolgd en afgemaakt: audiovisuele media aan de kunstacademie. Toen ik net daarmee gestart was, werd ik plots gebeld voor een freelance klus, die ik aannam naast mijn opleiding. Zo is 16 jaar geleden mijn freelancecarrière begonnen.