Arbeidsmarkt: Flex is een populaire keuze
Flex blijft groeien, ook na een crisis. Er is nog geen enkele wet die de flexmarkt heeft kunnen indammen. De flexschil is nu groter dan in 2020. Hoe kan dit én wat betekent dit voor jouw organisatie?
Arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse vertelt hierover in flexnieuws. We zien dat in deze arbeidsmarkt bedrijven flex hard nodig hebben. Twee elementen zijn hierin essentieel: schaarste én werkgeverschap. Schaarse kandidaten kiezen namelijk voor flex. Dit is niets nieuws onder de zon, deze ontwikkeling zien we al jaren. Daarnaast zien we nu ook dat werknemers vluchten van de bureaucratie bij werkgevers naar autonomie (flex by choice).
Flex by choice groeit
Werkenden kiezen voor autonomie en variatie in leuk werk omdat werkgevers de kans laten liggen om te zorgen voor aanstekelijk werkgeverschap. Heb je als werkgever geen persoonlijke aandacht voor je medewerkers of bijvoorbeeld werk/privé balans of ben je te directief dan verlies je goede medewerkers aan ‘flex’.
Gespecialiseerde flexbureau’s winnen
Gespecialiseerde flexbureau’s spelen hier goed op in. Om te overleven moet je je kandidaat goed kennen. Precies weten hoe je de kandidaat aan je bindt door hen te ontzorgen, te gidsen, begeleiden en op te leiden. Gespecialiseerde bureau’s weten dit. Zij zitten bovenop de kandidaten, het vakgebied, ontwikkelingen én hebben het netwerk. Dit geldt voor uitzenden, detacheren én zzp.
Verbinding met de kandidaat
Het gaat niet om de juridische binding (contractvorm), maar om de psychologische verbinding. En dat is precies waar sterk werkgeverschap omgaat. Hoe goed ken jij je medewerkers? Zorg jij voor betrokken en bevlogen medewerkers?