Het marketing- en communicatievak verandert snel. Héél snel. Het lijkt wel een achtbaanrit waarin elke bocht weer een nieuwe uitdaging brengt. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet uit die achtbaan vliegt en altijd een stapje voor blijft? En hoe zorg je als manager ervoor dat jouw team voorbereid is en de juiste skills hebben om hier mee om te kunnen gaan? Door te gaan spelen met de toekomst: future literacy.

Future Literacy: wat is het?

Even een korte recap. Want future literacy klinkt waarschijnlijk nog als een vaag begrip. Wat is het precies? Het is een skill en een methode, ontwikkelt door UNESCO. Ook is het door UNESCO uitgeroepen als dé vaardigheid van de die je nodig hebt om te kunnen omgaan met de uitdagingen en veranderingen die de 21ste eeuw met zich meebrengt.

Het is geen glazen bol waarmee je toekomstige trends en ontwikkelingen kunt voorspellen. Maar wel een manier om vanuit verschillende perspectieven te kunnen denken en hierdoor meer wendbaar te worden.

Het onderwijs gaat hier al flink mee aan de haal en ook ik heb deze skill al aangeleerd gekregen tijdens mijn master op de Hanzehogeschool. Het wordt dus hoog tijd dat we er ook in het werkveld mee aan de slag gaan. Want iedereen kan deze skill aanleren.

 

Toepassen als professional

Waarom moet jij het toepassen? Hier zijn drie voordelen:

  1. Nú innoveren: Gebruik de toekomst om nu te innoveren. Stel je voor dat je marketingcampagnes ontwikkelt met een toekomstgerichte mindset. Je creëert campagnes die niet alleen nu effectief zijn, maar ook in de toekomst.
  2. Voorbereid op veranderingen: Bereid je voor op veranderingen die eraan komen. Technologie, consumentengedrag, markttrends – alles verandert. Door future literacy ben je klaar voor deze veranderingen.
  3. Wendbaar en flexibel team: Zorg ervoor dat jouw team wendbaar en flexibel is. Een team dat snel kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen heeft een voorsprong op de concurrentie.

 

Waarom Future Literacy?

Future literacy helpt je om niet alleen reactief te zijn, maar ook proactief. Het maakt je een strategische denker die verder kijkt dan de huidige trends en technologieën. Door deze skill te beheersen, anticipeer je op veranderingen en bereid je jezelf en je team voor op wat komen gaat. Je speelt als het ware een potje schaak met de toekomst, altijd een paar stappen vooruitdenkend.

 

Hoe ga jij de uitdagingen van de toekomst aan?

Of je nu zelf gaat starten met future literacy, de skill binnen je team wil implementeren of de beste toekomstbestendige professional in huis wil halen, met onze expertise ben je aan juiste adres. Bij SchaalX helpen we jou voorbereid te zijn op de toekomst met onze trainingen en inspiratiesessies. Leer future literacy, ontdek trends en ontwikkel strategische vaardigheden. Wil jij zelf toekomst proof talent in huis halen? Wij bemiddelen in de beste toekomstbestendige professionals met de meest actuele kennis.

 

Over de auteur

Linne is digital marketeer bij SchaalX. Ze houdt zich bezig met campagnes, branding, en performance voor zowel B2B als Recruitment Marketing.