Google Analytics: de verschillen tussen Google Universal Analytics (GA3) en GA4
Stilstand is achteruitgang. En … dat wil niemand. Ook Google niet. Google Analytics heeft al jaren geen grote update meer ondergaan, maar daar komt nu verandering in! Google Universal Analytics (GA3) wordt namelijk geüpdatet naar Google Analytics 4 (GA4)!
Wat is Google Analytics?
Als marketing- of communicatieprofessional ben je waarschijnlijk bekend met Google Analytics. Nog niet? Dan beschrijf ik even kort wat Google Analytics is en waar je het voor gebruikt. Google Analytics is een webanalyse tool van Google. Je kunt er vele verschillende zaken mee meten zoals bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. In GA3 kun je alleen websitedata meten en nog geen appdata. Deze data kun je in onder andere funnels plotten en op basis van al de data kun je je website optimaliseren voor je bezoekers.
Wat zijn drie belangrijke redenen om GA4 te implementeren?
- GA4 zal de nieuwe standaard worden in webanalyse
Allereerst zal GA4 de nieuwe standaard worden in webanalyse. Wacht dus niet te lang met het implementeren van GA4!
- In GA4 moet je opnieuw de historie van je data opbouwen
Ook zal je, vanaf het moment van implementatie, pas beginnen met het verkrijgen van nieuwe data. Historische data worden niet ingeladen vanuit GA3. Hierdoor is het van belang dat je tegelijkertijd ook nog GA3 blijft gebruiken. Het uiteindelijke doel is dat GA4 de standaard wordt en dat het GA3 gaat vervangen. GA3 zal geen updates meer faciliteren en daardoor zal GA3 steeds minder relevante informatie bieden.
- Bekend worden met nieuwe interface GA4
Hoe eerder je GA4 installeert, hoe langer je de tijd hebt om te wennen aan de nieuwe interface. In GA4 zitten namelijk een aantal nieuwe functionaliteiten waarvan het belangrijk is om te begrijpen wat deze nieuwe functionaliteiten zijn en wat je ermee kunt.
Waarom verandert GA3 naar GA4?
‘Klassieke’ websites worden tegenwoordig steeds vaker vervangen door- of aangevuld met mobiele apps en single page sites. Het meetmodel van GA3 sluit hier niet meer goed op aan. Het meetmodel van GA3 is namelijk gebaseerd op het meten van sessies en user data. De user data wordt verkregen uit bijvoorbeeld cookies. Sessies zijn alle gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens een bezoek aan een website. Denk hierbij aan pageviews of een download. Bounce rates, pages per session en time on page zijn voorbeelden van metrics die je van GA3 terugkrijgt en die gebaseerd zijn op bovenstaande metingen.
De nieuwe mobiele apps en single page websites laden geen aparte pagina’s. Dit maakt de metingen die ik hierboven beschrijf niet meer mogelijk. Daarnaast wordt het steeds minder relevant om door middel van sessies de ervaring van de bezoeker te meten. Met de komst van GA4 wordt bij het meten vooral gekeken naar interactie van de bezoeker met de website en het aantal waardevolle bezoeken. Sessies en pageviews worden daarnaast van elkaar losgekoppeld.
Wat verandert er precies?
Ik zet de grootste veranderingen kort voor je op een rij:
- In GA4 kun je de app én web analytics data combineren in één property.
Hierdoor kun je dus ook gebruikersgedrag tussen verschillende platformen koppelen: dit worden ook wel gegevensstreams genoemd. Cross-platform campagnes kunnen zo beter worden gemeten. - De nieuwe mobiele apps en single page websites laden geen aparte pagina’s. Het meetmodel van GA3 sluit niet aan op deze nieuwe ontwikkelingen. In GA4 kun je, doordat het meetmodel is veranderd, wél eenvoudig appdata en single page websites analyseren.
- Voorheen waren de sessiegegevens de basis waarop elk rapport werd gebaseerd.
Dat is in GA4 verleden tijd. Sessiegegevens zijn nog wel beschikbaar, maar de focus komt in GA4 te liggen op de gebruikers en events. Je kunt user properties verzamelen om bijvoorbeeld gebruikerssegmenten te beschrijven. Er wordt ook meer gefocust op rapportages gebaseerd op events. Door deze nieuwe toevoeging kun je een beter inzicht krijgen in de bijdrage van bepaalde gebeurtenissen die leiden tot conversie. - Verder verdwijnt de zogenaamde bounce rate, maar deze wordt in GA4 vervangen door engaged sessions. Nieuwe statistieken die je hiermee kunt meten zijn bijvoorbeeld: engagement rate (engaged sessions/ sessions), engaged sessions per user (engaged sessions/ users) en engagement time (som van engaged time).
Wat zijn nog meer belangrijke voordelen van GA4?
Sta dus niet stil en verander mee! Want … stilstand is achteruitgang, maar “verbeteren betekent veranderen” zoals Winston Churchill ooit zei!
Wil je weten hoe je kunt overstappen op GA4? In dit artikel op Frankwatching staat een uitgebreid stappenplan!
Snel je marketing of communicatie team versterken?
Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.