Het marketingvak ontwikkelt snel; blijf in beweging
Waarom Jeroen heeft gekozen voor een nieuwe stap
TikTok, voice-marketing, hyperpersonalisatie en ga zo maar even door. De digitale mogelijkheden veranderen in een razend tempo. En het is jouw job om bij te blijven. Wat zijn nu de belangrijkste trends, welke hypes kun je beter overslaan en nog belangrijker: hoe blijf je up-to-date?
De tip van Jeroen? Blijf in beweging. Na zeven jaar bij zijn eerste werkgever, was Jeroen toe aan een nieuwe werkomgeving. Als next step is hij nu SchaalX Professional; een vaste baan, met afwisseling van verschillende projecten én aandacht voor ontwikkeling. Benieuwd hoe Jeroen in beweging blijft?
Wat wil je nog allemaal leren over het vak en jezelf?
“Op dit moment wil ik met name mijn vakinhoudelijke kennis verbreden. Daarom sprak de baan bij SchaalX én het SchaalX Medior Programma me ook zo aan. In deze job leer je ten eerste van het werken bij verschillende opdrachtgevers, maar volg je daarnaast ook masterclasses over actuele onderwerpen én krijg je toegang tot een gigantisch kennisplatform. Hier vind je allerlei cursussen over de dingen die jij interessant vindt en waar je meer over wilt leren. Verder wil ik vooral kijken hoe marketing bij andere bedrijven werkt. Bijvoorbeeld hoe dezelfde werkzaamheden verschillen per bedrijf, waar ik nog kennis of vaardigheden mis en welke bedrijven en onderdelen van het vakgebied me leuk lijken om verder in te groeien. Op persoonlijk vlak zou ik graag willen uitvinden of een aansturende rol iets voor mij zou zijn. Het lijkt me erg leuk om een team te managen en ik denk dat ik dit ook goed kan, maar ik zou graag willen kijken hoe dit werkt in de praktijk en hoe ik in zo’n rol kan groeien.”
Waaraan merkte je dat je bij je vorige werkgever was uitgegroeid?
“Ondanks dat ik altijd met veel plezier heb gewerkt bij mijn vorige werkgever, merkte ik ook dat ik er uitgeleerd raakte. Dit onder andere doordat ik mijn taken steeds meer op de automatische piloot begon te doen. Sommige projecten deed ik namelijk al voor de derde, vierde of zelfs vijfde keer. Hierdoor vond ik het lastig om elke keer weer met een frisse blik naar de projecten te kijken en nieuwe manieren te vinden om deze aan te pakken. Doordat ik vaker dezelfde soort projecten deed, merkte ik ook dat ik niet meer werd uitgedaagd, wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik het gewoon minder naar mijn zin had. Nu ik de stap naar een ander bedrijf en andere werkomgeving heb gemaakt ervaar ik dat als een nieuwe energie en welkome verandering.”
Waarom vind je het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen?
“Het belangrijkste in een baan vind ik dat je er een goede tijd hebt, met plezier in wat je doet en met fijne mensen om je heen. Hier hoort zeker een bepaalde mate van uitdaging en ontwikkeling bij en voor mij zijn deze dan ook nauw met elkaar verbonden. Wanneer ik ergens niet meer word geprikkeld en als gevolg niet meer gemotiveerd ben, ga ik met veel minder plezier naar mijn werk dan wanneer ik word uitgedaagd en me écht ergens in kan vastbijten. Wanneer ik dan iets nieuws probeer en daardoor iets leer over het vak, een bepaalde vaardigheid of over mezelf, prikkelt dat mijn enthousiasme en creativiteit en daarmee ook het werk wat ik lever.”
Hoe ben je op dit moment bezig met leren, groeien en ontwikkeling?
“Tijdens het SchaalX Medior Programma volg ik samen met andere SchaalX Professionals één dag per maand interessante masterclasses over uiteenlopende en actuele onderwerpen. Deze worden gegeven door specialisten uit het werkveld. Zij beschikken over uitgebreide kennis en ervaring met een bepaald onderwerp en beantwoorden alle vragen die jij voor ze hebt. Zo doe je relevante inhoudelijke vakkennis op die je vaak meteen bij je opdrachtgever kan toepassen. Deze opzet werkt voor mij heel goed, want door de masterclasses heb ik een afgebakende periode waarin ik met een bepaald onderwerp bezig ben. Hierdoor behoud ik beter mijn focus en heb ik op het einde van de dag meer het gevoel dat ik ergens écht meer over weet dan wanneer ik in mijn eigen tijd, meestal na werk, een avondje de boeken in duik. Ook krijg je via SchaalX toegang tot diverse digitale leerplatformen, waaronder E-academy, Hubspot en Schrijven voor het Brein. Hier kun je je wanneer het jou uitkomt verdiepen in onderwerpen die jíj interessant vindt. Naast deze mogelijkheden heb je bij SchaalX een grote baanzekerheid.’’
Wat zou je andere mediors aanraden die willen blijven groeien en zichzelf ontwikkelen?
“Dit kan ik samenvatten in één zin: blijf in beweging. Juist nu. Ontwikkelingen op marketing- en communicatiegebied gaan razendsnel en daarom is het belangrijk om up-to-date te blijven. Kijk rond wat er gebeurt en zorg ervoor dat je verschillende werkomgevingen ziet. Dit om erachter te komen waar jij het gelukkigst van wordt. Probeer ook zeker dingen van een andere kant te bekijken, zelfs wanneer je een bepaald project misschien al wel voor de derde keer doet. Aan de andere kant zou ik ook aanraden dat wanneer je écht merkt dat je je motivatie verliest en op de automatische piloot je werk doet, je beter op zoek kunt gaan naar iets nieuws. Alleen door nieuwe dingen te proberen kom je verder: je ontdekt wat je leuk vindt, waar je krachten liggen én waar je uiteindelijk misschien naartoe wilt.”