De maand oktober stond bij RegioBank in het teken van de Kinderspaarweken: een campagne waarbij we sparen onder aandacht brengen bij jonge kinderen. En dat is best een opgave. Want hoe maak je een gesprek over sparen voor kinderen leuk? Samen met mijn collega Marleen ging ik deze uitdaging aan. Het resultaat? Een frisse, impactvolle campagne die dit jaarlijkse evenement in een compleet nieuw jasje stak.

Een mooie kans

Als jonge communicatiespecialist is er natuurlijk niets mooier dan meewerken aan een grote campagne. Halverwege mijn opdracht kreeg ik deze kans en het was leerzaam én uitdagend. Wat deze ervaring zo waardevol maakte, was dat ik met een frisse blik en de kennis uit de masterclasses van SchaalX echt het verschil kon maken. Met mijn toevoeging aan het team was er meer ruimte om de campagne grondig uit te denken en goed voor te bereiden.

Een uitdagende campagne

Bij een campagne als de Kinderspaarweken komt er veel op je bordje terecht. Het is niet alleen een kwestie van creatief meedenken, maar ook praktisch aanpakken. Ik werd uitgedaagd om na te denken over alle aspecten van de campagne: van het ontwerpen en schrijven van drukwerk tot het opstellen van een strategisch communicatieplan.

Wat deze campagne extra uitdagend maakte, was het feit dat ik met twee doelgroepen rekening moest houden. Enerzijds de klantcommunicatie, anderzijds de communicatie naar zelfstandig adviseurs van RegioBank. Beide doelgroepen hebben hun eigen unieke behoeften, wat een andere aanpak vroeg.

In gesprek met je doelgroep

De behoeften van je doelgroep kun je wel inschatten, maar echt waardevolle inzichten krijg je door het gesprek aan te gaan. Daarom spraken we meerdere keren met adviseurs om te ontdekken waar zij tegenaan liepen rondom de Kinderspaarweken. Zo bleek er bijvoorbeeld behoefte te zijn aan meer inspiratie en praktische ideeën om van de campagne een feest te maken. Dit gaf ons de kans om op het Extranet gerichte ondersteuning te bieden en kantoren met elkaar in contact te brengen. Daarnaast evalueerden we het proces van vorig jaar en gebruikten we feedback van klanten om de communicatie te verbeteren. Het resultaat? Een e-mail voor klanten die werd beoordeeld met een indrukwekkende 9,3!

Een extra stap: naar de pers voor 100 jaar Wereldspaardag

Tijdens een brainstormsessie kwamen we erachter dat Wereldspaardag in oktober 2024 haar 100-jarig jubileum vierde. Dat konden we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Samen met het PR-team bedacht ik een campagne om het verhaal van sparen te vertellen door de ogen van drie generaties. We gebruikten echte RegioBank-klanten om dit verhaal tot leven te brengen. Het bericht werd goed opgepakt en het is mooi om te zien om hoe een klein idee zoals deze uitgroeit tot een echt persbericht. Ben je benieuwd geworden naar het bericht? Je leest het op onze website.

Trots op de resultaten

In oktober was het dan eindelijk zo ver. En dat was best spannend. Gelukkig bleek dat onze inspanningen de moeite waard waren. We zagen een duidelijke toename in activiteit op sociale media, en kantoren pakten de Kinderspaarweken groter aan dan in voorgaande jaren. Daarnaast bleek uit de cijfers dat meer kinderen in oktober hadden gespaard. En zoals eerder genoemd was een hoogtepunt de e-mail die ik opstelde, die door klanten werd beoordeeld met een 9,3.

En mijn persoonlijke win? Het zien van de campagneposter in de etalage van het RegioBank-kantoor in mijn dorp. Dat was het moment waarop ik echt besefte hoeveel impact mijn werk had gemaakt. Dan voel je je toch een beetje trots.

 

Roos