Na het traineeship digital marketing: een vliegende start bij Google voor alumnus Jorick Merx
Jorick Merx zat in de allereerste tribe van het SchaalX digital young professionals programma. Het eerste programma was gericht op digital marketing en bestond uit 9 fanatieke en energievolle jonge professionals. Hij volgde het traineeship niet volledig volgens de opzet, maar deed wel mee met alle masterclasses en bootcamps. Daarna trad hij in dienst bij SchaalX als junior accountmanager om vervolgens te verhuizen voor een nieuwe baan bij Google in Dublin. Inmiddels is hij account manager bij Pinterest! Hoe heeft hij het traineeship avontuur gevonden en wat heeft het hem nog meer gebracht?
Hoe ben je bij het traineeship van SchaalX terecht gekomen?
“Ik zat in de afrondingsfase van mijn studie Commerciële Economie aan het Windesheim toen ik door SchaalX werd benaderd of ik op gesprek wilde komen voor een nieuw traineeship. Tijdens het interview werd meteen duidelijk dat het grondig werd aangepakt met onder meer intelligentietesten en een gesprek met een psycholoog. Toen ik eenmaal door alle testen was gekomen brak het moment van opdrachtgevers toewijzen aan. Ik weet nog dat dat heel spannend was omdat je geen zekerheid had van een plek, maar ik wist wel dat ook al had ik op dat moment nog geen opdracht, ik heel veel zou leren en ervaring op zou doen. Dat was het enige wat er destijds voor mij toe deed.
Inmiddels is die start alweer vijf jaar geleden en geef ik over een maand een gastcollege op de Hogeschool Windesheim over digitale marketing. Het delen van real time kennis die studenten direct kunnen gebruiken is een mooie ontwikkeling die ik zie.”
Tijdens het traineeship heb je naast de opdracht die je doet voor een opdrachtgever ook masterclasses en bootcamps gevolgd. Welke masterclass heeft de meeste indruk op jou gemaakt?
“Ik denk dat dat de masterclasses waren waarin persoonlijke ontwikkeling centraal stond. Die hebben echt wel indruk gemaakt omdat het echt levenslessen zijn die in elke situatie van toepassing zijn. Niet eens de content masterclasses omdat die informatie misschien alweer voor 40% is verouderd.
Martin van Kranenburg gaf ook echt een toegevoegde waarde met de masterclasses over neuromarketing en conversieoptimalisatie.
Verder ging het bij de masterclasses niet alleen om de content, maar ook hoe de kennispartners deze content vertelde. Dus niet door het praktische, maar door de manier, de samenwerking in de groep en het soort opdrachten dat erbij kwam kijken, dat was echt een hoogtepunt.”
En hoe zat dat met de bootcamps?
“We hadden een bootcamp over een matrassenstart-up die een Amerikaanse formule over probeerde te nemen. Dat was interessant omdat hij aan het begin stond van de marketing. We hebben toen in ongeveer drie dagen tijd een analyse gedaan voor de start-up, maar dat was eigenlijk te kort. Omdat je alleen een advies uitbrengt voor een bedrijf wat je nog niet goed genoeg kent. Je zou meer impact kunnen maken als je een halfjaar lang elke drie weken een middag hieraan zou besteden.”
”Je tribe is echt een soort vangnet, zowel op sociaal als professioneel gebied” – Jorick Merx
Hoe was het contact met de rest van je tribe?
“Je begint allemaal aan iets wat nog niet bestond, we waren de eerste groep dus we wisten allemaal nog niet wat we konden verwachten of waar we terecht zouden komen en toch begin je vol enthousiasme en energie ergens mee. Je tribe is echt een soort vangnet, zowel op sociaal als professioneel gebied.”
Wat heb jij nodig gehad bij Google om succesvol te zijn?
“De inhoudelijke kennis werd door Google in de eerste acht weken bijgebracht door onboarding. Hierdoor was je up-to-date met de laatste informatie van Google.
Maar het feit dat je bij Schaal+ van alle digital marketing facetten wel iets mee krijgt, zorgt ervoor dat je een heel breed spectrum van kennis hebt.
Bij Schaal+ werd je opgeleid tot T- of M-shaped marketeer wat inhoudt dat je van alles wel wat af weet, maar dat je ook wel specialismen hebt. Dit kwam bij Google heel erg van pas omdat klanten hoorde dat ik verstand had van andere dingen dan alleen Google Ads, maar bijvoorbeeld ook conversieoptimalisatie en gewoon het totale plaatje zag.”
Is dat bij Google ook erkend? Zagen ze ook vanwege jouw achtergrond dat jij extra goed was?
“Ik denk dat het tijdens de interviews en bij het solliciteren erg van pas kwam omdat ik toen een wat bredere blik kon laten zien. Maar binnen Google ligt de lat vrij hoog van wat iemand weet, kan of wat iemand heeft gedaan tijdens eerdere ervaringen. Ik blonk daarin niet meer uit dan andere sollicitanten.”
En wat maakte dat je over bent gestapt naar Pinterest?
“Ik kreeg een bericht van Pinterest via LinkedIn dat ze de Nederlandse markt aan het opstarten waren en daar de eerste mensen voor zochten om het salesteam op te bouwen. Pinterest zit in een compleet andere fase dan Google en dit sprak me erg aan. Ik ben gestart als eerste account manager bij Pinterest voor grote (wereldwijde) klanten, en het team groeit nu snel.
Ik ben heel blij dat ik het uiteindelijk gedaan heb, dit is echt wat ik wilde. Met een klein team impact maken en echt bouwen aan iets moois.”
Wat is het grootste goed geweest uit het traineeship wat je met je meedraagt?
“Dat zijn misschien wel drie dingen. Toch de content, hoewel dat bij Google geen verschil heeft uitgemaakt, maar voor mijzelf wel om een hele brede blik te krijgen op marketingland en dan vooral marketing Nederland. Met allerlei verschillen van content naar analytics naar social naar paid. Daar waren in mijn tijd nog geen studies voor.’
Dat heeft mij zo’n brede blik gegeven dat als ik in gesprek was met marketeers of met CMO’s erbij bij Google destijds, dat dat mij echt hielp om perspectief te bieden aan waar ze mee bezig waren.
Dat geeft jezelf gewoon heel veel zelfvertrouwen dat je de industrie snapt hoewel ik destijds nog niet veel wist over echt grote mediahuizen waar ik nu heel veel van leer. Een blik hebben op het totale landschap en wat er kan en mogelijk is, dat heeft mij enorm geholpen. De T-shaped content.
Ten tweede een stuk persoonlijke ontwikkeling en de enorme focus die daarop lag. Niet alleen tijdens de eerste drie weken introductie, maar ook zeker door de anderhalf jaar heen. Voor mijn gevoel hadden we één keer in de vier weken een persoonlijke ontwikkelingssessies met de Droomfabriek met Ellen Koopmans. Tijdens deze sessie was het belangrijk om te praten met elkaar over wie ben je nu eigenlijk en wat wil je en wat betekent dat voor je carrière? Maar ook over wat voor profiel je bent en wat heeft dat voor impact op andere en wat kun jij daaraan doen om daar bewust van te zijn? Dat zijn geen gesprekken die je voert bij het eerste beste bedrijf waar je aan de slag gaat.
Maar het feit dat er in het SchaalX traineeship zoveel tijd en aandacht wordt besteed aan niet-inhoud pompen, maar persoonlijke ontwikkeling en echt dieper graven dan dat je soms comfortabel is, in een klein groepje waarbinnen je elkaar dus heel goed leert kennen, dat vond ik echt wel bijzonder en ik denk ook niet dat je dat vind bij andere traineeships.
Dat heeft mij heel erg geholpen tot het moment dat ze bij Google ook zeiden van; jeetje wat ken jij jezelf goed!”
Je zit nu een beetje op het snijvlak van marketing en sales, hoe zie jij jouw toekomst daarin?
“Ik denk dat datzelfde snijvlak de komende paar jaar nog wel zal blijven, maar ik blijf wel bij marketing. Er zijn in Dublin ongelofelijk veel TECH bedrijven waar je aan de slag kan als je eenmaal ergens binnen bent. Deze bedrijven zijn heel erg op zoek naar Nederlands sprekende mensen.
Ik ben zelf ook bezig met een webshop dat een soort dropshipping doet. Ierlandse webshops zijn over het algemeen super slecht en bezorging duurt 2 weken voor alles wat voor ons geen probleem is. Ik merk dat ik daar ook heel veel energie van krijg, maar om daar mijn brood mee te verdienen, dat is nog ver weg.
Maar marketingmanager of CMO lijkt me heel interessant.”
Zou je ooit teruggaan naar Nederland?
“Met het buitenland had ik altijd al iets en door mijn vertrek naar Dublin werd dit alleen maar bevestigd. Misschien nog 2/3 jaar in Dublin en dan naar New York of toch een wat warmer land.
Misschien over 5/8 jaar dat ik weer naar Nederland ga, omdat daar alles toch wel goed geregeld is qua onderwijs, zorg en banen.
”Het is niet alleen een baan, maar ook echt een groep mensen waarin je investeert en waar je de rest van je leven iets aan hebt” – Jorick Merx
Welke tips wil je meegeven aan potentiële trainees bij SchaalX?
“Volle bak erin springen. Investeer in de relaties van je tribe. Het is niet alleen een baan, maar ook echt een groep mensen waarin je investeert en waar je de rest van je leven iets aan hebt. Stap daar volledig in, wees super nieuwsgierig naar alles want je leert een hele hoop. Niet alleen voor bedrijven waar je opdrachten voor doet, maar vooral ook over jezelf, waar je interesses liggen. En probeer verder te kijken dan alleen Nederland, want er is een hele grote wereld waarin dingen heel anders gaan dan wat je gewend bent.”
Is dit ook iets voor jou?
Geef jouw carrière in digita marketing net zo’n grote boost als Sem! Ontdek ons traineeship Digital Marketing.