Hoe het NTVG ná 167 jaar inzet op vernieuwing in communicatie
Hoe Marceline impact maakt bij de NTVG
Al 167 jaar verschijnt in iedere week trouw het Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde. Maar hoe goed wordt het tijdschrift gelezen én hoeveel abonnees hebben we eigenlijk? Het NTVG besloot afgelopen jaar om te vernieuwen. Het weekblad werd een maandblad. Maar er gebeurde meer. Onder andere met de inzet Marceline als jong, digitaal communicatie talent werd ingezet op effectieve online communicatie. En met resultaat! Lees hieronder meer over de impact van Marceline.
Je nieuwsbrief op zijn best? A/B-test!
Tijdens mijn opdracht binnen het NTVG was ik onder andere verantwoordelijk voor het optimaliseren van de wekelijkse nieuwsbrief. Toen ik binnenkwam werd de nieuwsbrief door 37% van de ontvangers geopend. En er waren zo’n 15.000 nieuwsbriefabonnees, dat is best veel. Mijn eerste doel was om de open rate te verbeteren. Dankzij SchaalX ontving ik via de zelfstudie e-mailmarketing en masterclass schrijven voor het brein meteen praktisch inzetbare handvatten. Daardoor ben ik met A/B-testen gaan experimenteren met onder andere onderwerpregels, titels, het tijdstip van verzenden en de volgorde van artikelen. En met resultaat, want de nieuwsbrief zit na mijn vertrek op een open rate van 45%. Bovendien zijn er 1.000 nieuwsbrieflezers bij gekomen. Verder heeft de nieuwsbrief ook een nieuwe opmaak gekregen. Kortom, een mooie prestatie in tien maanden tijd.
Van experimenteren kun je leren
In Nederland is elke arts verplicht zich in te schrijven in het BIG-register, om zijn beroep te blijven uitoefenen. Na vijf jaar moet een arts zich herregistreren en dit kan zolang je voldoet aan de werkervaringseis of de scholingseis. Het NTVG wil artsen hierin ondersteunen door nascholingstoetsen aan te bieden. Aangezien de doelgroep nog weinig bekend was met de nascholingstoetsen, werd ik verantwoordelijk gesteld voor het promoten van het nacholing-assortiment via de social media kanalen. Door desk research kwam ik erachter dat ik te maken had met een zeer leergierige doelgroep die graag hun kennis test, deelt en graag met elkaar in discussie gaat. Met deze informatie dacht ik gelijk aan het plaatsen van een toetsvraag in de vorm van een poll. De eerste poll op LinkedIn behaalde meer dan 3.000 stemmen, een boven verwachting succes. Sindsdien is de toetsvraag-poll een terugkerende contentvorm op LinkedIn. Zo zie je maar weer dat een young professional met lef je nieuwe ideeën en successen kan brengen.
Denken van buiten naar binnen: welke behoefte heeft de doelgroep?
Ook heb ik in mijn tijd bij het NTVG gestimuleerd om te denken vanuit de doelgroep. Zoals bij de luisterartikelen. Dit waren door de redactie ingesproken online leerartikelen, zodat lezers ook de mogelijkheid hadden om deze te beluisteren. Ik was benieuwd of de luisterartikelen aansloegen bij de abonnees, omdat ik zag dat er veel tijd en energie ingestoken werd. Eerder was hier nog geen onderzoek naar gedaan en was het dus onduidelijk of het een goede investering was. Ik kwam er na een analyse van de web analytics achter dat luisterartikelen een heel laag afspeelpercentage hadden. Zonde om dan heel veel tijd te steken in het creëren van de luisterartikelen, dus daar zijn ze mee gestopt. Zo heb ik als young professional het NTVG veel tijd, geld en energie bespaard door simpelweg de vraag te stellen ‘komt deze behoefte vanuit de doelgroep?’.
Vergeet niet de professional in ‘young professional’
Het NTVG is hèt vakblad binnen de medische wereld, met zeer hoogwaardige wetenschappelijke artikelen waar elke dag door een betrokken team met veel toewijding aan wordt gewerkt. Opvallend genoeg was dit niet terug te zien op de social mediakanalen, wat ik erg jammer vond. Gelukkig kreeg ik tegen het einde van mijn opdracht nog de vraag of ik wilde adviseren over rubrieken, kanalen en contentvormen voor social media. Ik had al veel geleerd binnen de social media masterclasses en de inzichten van de masterclass adviseren kwamen nu ook goed van pas. Voor Instagram was het bijvoorbeeld hard nodig om de templates te vernieuwen én hier juist een menselijke touch aan te geven. In de zorg draait het tenslotte om mensen. Ook voor de andere kanalen maakte ik een social media contentplan en zorgde samen met de vormgevers dat alles begin 2024 kon worden gelanceerd.
Waar de projectleider eigenlijk een mailtje terug verwachtte met wat tips, ontving ze een contentplan vormgegeven in een online handboek dat nu samen met de sprintkalender de leidraad is voor contentdistributie op de social mediakanalen. Vergeet niet de professional in ‘young professional’, we zijn jong maar beschikken over waardevolle kennis.
Al met al vond ik het erg leuk om binnen het NTVG mijn bijdrage te hebben geleverd.