Optimalisering e-mailmarketing: impact maken bij SOS Kinderdorpen
Frisse eXpertise van Valentine bij SOS Kinderdorpen
E-mailmarketing van de oude stempel? Nee hoor! Het is en blijft een krachtige marketingtool. Mits je het optimaal benut natuurlijk. Gedurende zes maanden ben ik bij SOS Kinderdorpen in de wereld van e-mailmarketing gedoken. In deze rol als e-mailmarketeer heb ik gekeken hoe je dit krachtige middel kan benutten en hoe je optimalisering van e-mailmarketing implementeert. Benieuwd hoe? Lees snel verder!
Effectieve interactie met de doelgroep
Om je doelgroep effectief te bereiken, is het belangrijk om de opmaak van je e-mails goed te doordenken. Denk aan de tekst in je buttons, de zinnen in je headlines, en de onderwerpregels en snippets die je gebruikt voor A/B-testen. Bij SchaalX heb ik masterclasses gevolgd en waardevolle inzichten opgedaan over deze aspecten. In een van de masterclass leerde ik bijvoorbeeld hoe je krachtige teksten schrijft die je doelgroep écht in beweging brengen.
Deze kennis heb ik direct toegepast in de e-mails: we gebruikten actieve taal in de tekst en de buttons, zorgden voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen en hielden de e-mails lekker compact. Om dit te bereiken, analyseerden we welke onderwerpen goed presteerden en welke minder aansloegen bij onze doelgroep. Ik werkte mee aan een systeem dat ons duidelijkheid gaf over welke onderwerpen we in de spotlights moeten zetten en welke beter achterwege kunnen blijven.
Meten, meten, meten
Iedereen is nieuwsgierig naar de prestaties van zijn of haar e-mails en hoe ze deze kunnen verbeteren voor in de toekomst. Daarom analyseerde ik de resultaten van verstuurde e-mails en gaf daarmee fondsenwervers en communicatiespecialisten inzichten in de prestaties. Samen bedachten we strategieën om onze e-mails te verfijnen en te optimaliseren voor nog betere resultaten. Tijdens onze vergaderingen bruiste het altijd van creatieve ideeën, mede dankzij de analyses die ik had gedaan op eerdere e-mails. Het viel me op dat de click-to-open-rate wel wat aandacht kon gebruiken. Daarom stelde ik voor om niet langer de volledige tekst in de e-mail te plaatsen, maar halverwege elk tekstfragment te stoppen. De rest van de zin zou dan te vinden zijn op onze website. Op deze manier wilden we de click-to-open-rate een boost geven.
Van inzicht naar implementatie: mijn bijdrage aan het versterken van de rol van de e-mailmarketeer
Ik deelde niet alleen kennis die ik heb opgedaan tijdens de masterclasses van SchaalX, maar ook inzichten met betrekking tot de essentie van de rol van een e-mailmarketeer.
In een omgeving waar e-mailmarketing nog in ontwikkeling was, heb ik waardevolle inzichten kunnen bieden over het versterken van deze rol. Als e-mailmarketeer werkte ik hand in hand met fondsenwervers en communicatiespecialisten. Het was essentieel om een effectieve taakverdeling en een gestroomlijnde workflow te ontwikkelen tussen de e-mailmarketeer, fondsenwervers en communicatiespecialisten. Daarom heb ik mijn inzichten en ervaringen over de rol van de e-mailmarketeer gedeeld, waarmee we de workflow konden optimaliseren.
Tot slot heb ik mijn opvolger niet alleen voorzien van uitgewerkte ideeën voor een A/B-plan, maar ook suggesties gegeven voor verbeteringen in e-mailtechnieken en -testen. Daarnaast heb ik een helder beeld geschetst van de verantwoordelijkheden die een e-mailmarketeer moet dragen om effectief te communiceren met fondsenwervers en communicatiespecialisten. Deze inzichten heb ik vertaald naar concrete implementaties binnen de e-mailmarketingtool Spotler.
Het bouwen van een solide fundament
Als trainee bij SOS Kinderdorpen bracht ik niet alleen inzicht mee, maar ook een toewijding aan het versterken van de rol van e-mailmarketing binnen de organisatie. Met mijn inzichten en concrete implementaties hoop ik een solide fundament achter te laten.