Recruitmenttech: noodzaak, fun of beiden?
Inmiddels alweer 14 jaar geleden ben ik mijn hart totaal onverwachts verloren aan het recruitmentvak. Tenminste, voor mij was het onverwachts. Als marketeer in hart en nieren genoot ik van de energie, afwisseling en doorlopende transformatie in het werkveld, een overstap zag ik daarom echt niet voor me. Toch hebben anderen dit toen al voorzien. Tijdens een gezellige avond ergens middenin onze twintiger jaren maakten vriendinnen en ik een timecapsule met voorspellingen. De voorspelling dat ik de overstap zou maken naar recruitment was er daar één van. Toen we die timecapsule een aantal jaar later open maakten, had ik net mijn eerste jaren in het recruitmentvak beleefd. Zo zie je maar..
“Recruitment is een vak, ons vak” zeg ik tegenwoordig vol overtuiging tegen vakgenoten die ik train. Gepassioneerd neem ik hen mee in trends en ontwikkelingen in het vakgebied, en laat ik hen ervaren waar de toegevoegde waarde van recruiters zit in het werving & selectie proces. Geen digitale verandering kan aan deze toegevoegde waarde tornen.
Technologische uitdagingen
Toch laait het vuur bij mij het meeste op wanneer we gaan kijken naar de technologische ontwikkeling die recruitment heeft doorgemaakt. Als voormalig marketeer heb ik niet aan digitale uitdagingen, vraagstukken en tooling hoeven inleveren.
Want wat hééft ‘mijn’ vak zich ontwikkeld in de afgelopen jaren! Uiteraard volg ik dit op de voet, al blijf ik nóg liever net een stapje voor. Daar waar het menscomponent, het willen zorgen voor de juiste persoon op de juiste plek, al jaren stand houdt gaan de ontwikkelingen in het technologische component van recruitment razendsnel.
Onomkeerbaar veranderd
Hoe we mensen zoeken, waar we deze mensen zoeken én of het de JUISTE mensen zijn.. dát is onomkeerbaar anders en zal zich doorlopend snel blijven ontwikkelen. Recruitment kan niet om techtools heen! Een ATS, LinkedIn, Google ads zijn slechts de basics, hygiëne factoren. Technologie in recruitment gaat veel verder dan dat. Recruitment tech is een must, het is effectief en efficiënt. Een ik zou graag willen toevoegen; het is fún.
Want zeg nu zelf;
De Volkrant op zaterdag met personeelsadvertentie op de linker pagina (het bestaat nog!) of een instagramstory waarin je het verhaal hoort én ziet van een toekomstige collega.
Een interview strak in pak in een klein, warm kamertje of een digitale kandidaatreis waarin je ervaart of jij competent bent voor de job aan de hand van games, video’s én een case.
Had de time caps ooit kunnen voorspellen hoeveel ‘fun’ recruitment tech zou worden? En hoe geweldig techtools ‘ons’ recruitmentvak verrijken? Gelukkig is het zo. Wat een heerlijk vak.