Hup! Weer die ballenbak in! Ga spelen, experimenteren en op ontdekkingstocht. Juist in deze veranderde wereld van communicatie, moet je uit je comfortzone durven gaan. Tijdens C-day 2024 van Logeion stond er één thema duidelijk centraal: AI binnen communicatie. Maar hebben we niet al genoeg gepraat hierover? Is het niet tijd om er gewoon lekker mee aan de slag te gaan? Meer speelsheid toepassen in onze werkzaamheden? En krijg je niet genoeg draagvlak hiervoor in je organisatie? Zoals Kim Spinder tijdens C-day zo mooi vertelde: stel een pilot voor. En als ze intern een pilot te spannend vinden? Misschien moeten we dan eerst een pre-pilot draaien… 

 

Waarom weer de ballenbak in?

Als communicatieprofessional weten we al langer dat het vak snel veranderd. Nou, misschien niet zozeer het vak. Maar wel de middelen en manieren waarop we communiceren. Dit verandert altijd al, maar nu verandert het opeens in een sneltreinvaart. Hoe houd je dit allemaal bij? Er komen dagelijks zoveel nieuwe tools en middelen bij, hoe blijf door de bomen het bos zien? En welke zijn wel relevant om toe te passen? En welke niet? Welke tools zijn tijdelijke trends? En welke blijven hangen en moet je zo snel mogelijk implementeren?  

Op deze vragen heeft eigenlijk niemand antwoord. Er is geen glazen bol om de toekomst te voorspellen. Het enige wat jij als communicatieprofessional kan doen, is te gaan spelen met alle ballen in de ballenbak. Omarm de tools en middelen die eraan komen. Ga ermee experimenten en ontdek zelf of het relevant is om efficiënter én leuker te gaan werken. 

Waarom jij als manager playfullness moet stimuleren
  1. Creativiteit Stimuleren

Speelsheid moedigt je aan om nieuwe dingen te proberen zonder angst voor falen. Het geeft je de vrijheid om te experimenteren met verschillende communicatievormen en -kanalen. Dit kan leiden tot verrassende en effectieve manieren om je boodschap over te brengen. Denk aan het gebruik van gamification in campagnes, interactieve content, of het inzetten van humor om je publiek te betrekken. Maar ook efficiëntere manieren ontdekken van werken. 

  1. Flexibiliteit en Aanpassingsvermogen

In een speelse werkomgeving zijn je medewerkers geneigd om flexibeler en adaptiever te zijn. Dit is cruciaal in een tijd waarin trends en technologieën snel veranderen. Door een speelse houding aan te nemen, kun je als team sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen en je strategieën aanpassen om relevant te blijven. 

  1. Teamdynamiek Verbeteren

Speelsheid kan ook de teamdynamiek verbeteren. Het bevordert samenwerking en open communicatie, wat leidt tot een meer creatieve en productieve werkomgeving. Teams die speelsheid omarmen, zijn vaak beter in staat om samen te werken aan innovatieve oplossingen. 

  1. Positieve Werkcultuur

Een speelse benadering kan ook bijdragen aan een positieve werkcultuur. Het bevordert een open en ontspannen werkomgeving waarin teamleden zich vrij voelen om hun ideeën te uiten en te experimenteren. Dit leidt tot meer innovatieve oplossingen en een hogere tevredenheid onder medewerkers. 

 

Hoe kan je dit stimuleren als manager?  

Een inspirerend voorbeeld van hoe speelsheid tot een doorbraak kan leiden, is Google’s “20% tijd”-initiatief. Dit is bij de meeste managers geen onbekend initiatief. Maar toch even een recap:  

In de beginjaren van Google introduceerde het bedrijf een beleid dat werknemers toestond om 20% van hun werktijd te besteden aan projecten waar ze gepassioneerd over waren, buiten hun reguliere verantwoordelijkheden om. Dit initiatief heeft geleid tot enkele van de meest innovatieve producten van Google, zoals Gmail, Google News en AdSense. Door werknemers de vrijheid te geven om speels en creatief te zijn, kon Google profiteren van een breed scala aan ideeën en oplossingen die anders misschien nooit waren gerealiseerd. 

Dit kan je weer vertalen naar ons huidige werk als communicatieprofessional. De bordjes van communicatieprofessionals zijn vaak vol. Vaak gevuld met ad hoc taken, waardoor je nauwelijks aan playfullness toe komt. Terwijl juist de nieuwe technologiën je werk veel leuker, creatiever én efficiënter kunnen maken. Maar je moet eerst wel tijd erin investeren, om het onder de knie te krijgen.  

Als communicatiemanager kan je hier juist tijd voor plannen. Bijvoorbeeld door eens per kwartaal een playfullness dag te organiseren. Ga een dag lang op ontdekkingstocht, laat je inspireren door de nieuwste ontwikkelingen en ga er vooral ook zelf in je team mee aan de slag. Sluit vervolgens de dag af met concrete plannen om het ook echt te gaan implementeren in je werk.  

Conclusie 

Ben je er al van overtuigd dat ook jij weer die ballenbak in moet? Maar blijft de skill playfullness nog uitdagend om zelf te implementeren? Met onze expertise in trainingen en workshops helpen we jou en jouw team om deze skill in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld door een playfullness dag te organiseren voor jou en jouw team.  

Kan je juist meer playfull professionals in jouw team gebruiken? Wij bemiddelen in de beste professionals voor de functies van vandaag én morgen.   

Over de auteur

Managing consultant SchaalX public