Communicatie en marketing, dat is toch hetzelfde?
Het klinkt helemaal niet zo gek. Als communicatiestudent een marketing traineeship gaan doen. Dat is toch bijna hetzelfde? Dat het in elkaar verweven zit, is een feit. Over de relatie tussen beiden kunnen we trouwens uren discussiëren, maar goed daar hebben we het nu even niet over. Voor mij persoonlijk was het wel even schakelen. Tijdens mijn opleiding heb ik heel veel communicatiekennis opgedaan, maar de vertaling naar de praktijk voelt toch als een uitdaging. Daar komt met dit traineeship verandering in!
Alles leren over online marketing
Tijdens het traineeship digitale marketing of communicatie ontwikkel je jezelf tot een T-shaped marketeer of communicatieprofessional. Je dagelijkse werk vindt plaats bij je opdrachtgever, waar je natuurlijk veel ervaring opdoet en ervaart of het bedrijf waar je dan werkt bij jou past. Daarnaast zit je om de week bij SchaalX op kantoor om te leren over CRO, contentmarketing, Analytics, webteksten schrijven, enzovoort. Aan ontwikkeling en nieuwe kennis geen gebrek.
Terug in de schoolbanken?
Ik gaf al aan op een aantal vlakken nog weinig ervaring te hebben voor ik aan het traineeship begon. Moest ik dus weer helemaal opnieuw de schoolbanken in? Nee hoor, je bent geen eerstejaars student meer. Zo kon ik misschien niet alle marketingmodellen oplepelen, maar had ik al wel geleerd over gedragsbeïnvloeding en het schrijven van overtuigende teksten. Dat gaf mij net weer een andere invalshoek bij de masterclasses. Je medetrainees zijn naast je partners in crime ook gewoon grote kennisbronnen waar je uit kan putten. Dat maakt het traineeship dus heel leerzaam en ook nog eens erg gezellig!
Wat voor opdrachtgever krijg je?
Qua opdrachtgevers is er ook een breed aanbod. SchaalX plaatst jou bij een opdrachtgever die bij je past. Dat is bij mij in ieder geval goed gelukt. Zo werk ik nu bij de Nationale ombudsman en heb ik gewerkt bij gemeente Amersfoort. Tijdens mijn studie had ik al overheidservaring opgedaan en dit wilde ik graag nog wat aansterken. Bij de gemeente wordt een specifieke soort marketing ingezet. We zijn er niet om een product te verkopen, maar om de inwoners van dienst te zijn. Dat levert ander werk op dan voor sommige van mijn mede-trainees en daarmee voor mij ook andere cases om mee te werken tijdens de masterclasses. Een interessante en leerzame invalshoek! Het lijkt me gaaf om voor mijn tweede opdracht in een andere branche te werken om op een breed vlak ervaring op te doen.
Tijd voor een nieuwe tribe.
Ik ben met groep 6 van de digital young professionals alweer halverwege ons programma en groep 7 is begin 2020 gestart. In maart begint er een nieuwe groep digital communicatieprofessionals in het publieke domein en in april kun je starten als digital marketeer in farma. Kom jij ons opvolgen? Bekijk hier alle traineeships die je kunt volgen.
Heb je nog vragen aan mij? Ik kom graag met je in contact via een berichtje op LinkedIn!