Wat gaan communicatiespecialisten en marketeers verdienen in 2022?
Een schone lei aan het begin van een nieuw jaar, zo voelt het voor velen na de jaarwisseling. Hoe groeit jouw team aankomend jaar; hoe ontwikkelt iedereen zich en welke salarissen horen daarbij?
Loon is een belangrijke beloning voor ons werk. Niet gek dus dat veel marketeers en communicatiespecialisten benieuwd zijn welke uitbetaling er tegenover hun werkzaamheden staat. Hoeveel was dit voorgaande jaren en wat is de verwachting voor 2022?
Gemiddeldes
Hoewel een gemiddeld salaris geen rekening kan houden met de unieke kenmerken van iemands functie, biedt het wel houvast. Daarom vind je hier het gemiddelde salaris van een communicatieprofessional en marketeer.
Uit de databasegegevens van SchaalX (gebaseerd op 2019, 2020, 2021) blijkt dat marketeers over de volle breedte gemiddeld € 5850,40 per maand (op basis van 40 uur) verdienen. En communicatiespecialisten verdienen op dezelfde fulltime basis € 4.217,39 per maand.
Salarissen van marketeers: opleidingsniveau belangrijk
Afhankelijk van het aantal jaar werkervaring en opleiding zitten er echter veel verschillen in het betaalde salaris. Het verschil tussen marketeers met minder dan 5 jaar ervaring, en collega’s met meer dan 10 jaar ervaring is 58%! Het opleidingsniveau van marketeers lijkt van invloed te zijn op het salaris. Wo-geschoolde marketeers verdienen gemiddeld 9% meer dan marketeers die een hbo-opleiding hebben afgerond. Voor marketeers geldt dus: doorleren loont! Ook blijkt – nog steeds – dat mannelijke marketeers gemiddeld 5% meer verdienen dan hun vrouwelijke collega’s.
Junior (< 5 jaar werkervaring): | gemiddeld € 3700,00 per maand o.b.v. 40 uur |
Medior (5-10 jaar werkervaring): | gemiddeld € 4967,14 per maand o.b.v. 40 uur |
Senior (> 10 jaar werkervaring): | gemiddeld € 6204,23 per maand o.b.v. 40 uur |
Salarissen van communicatiespecialisten: lager dan marketeers
Ook voor communicatiespecialisten geldt dat werkervaring en opleiding van invloed zijn op het gemiddelde salaris. De salarissen voor startende communicatieprofessionals stijgen het snelst naarmate de werkervaring toeneemt. Het salaris voor functies op het snijvlak met marketing lag gemiddeld iets hoger: €5000,28. Helaas zien we ook in deze functie dat mannen gemiddeld (€250) meer verdienen dan vrouwen.
Junior (< 5 jaar werkervaring): | gemiddeld € 2800,00 per maand o.b.v. 40 uur |
Medior (5-10 jaar werkervaring): | gemiddeld € 4555,08 per maand o.b.v. 40 uur |
Senior (> 10 jaar werkervaring): | gemiddeld € 5297,09 per maand o.b.v. 40 uur |
Vooruitzichten 2022: schaarste van werkzoekenden
Wat zijn de verwachtingen voor aankomend jaar, waar zit krapte en welke salarissen zullen juist stagneren? En hoe makkelijk haal je nieuwe werknemers binnen?
Mediors hebben momenteel banen voor het uitkiezen, en dat zal in 2022 niet anders worden. Deze groep is over het algemeen salaris gedreven, en als ‘alleskunner’ erg gewild. Naar verwachting zal het salaris van deze groep ook in 2022 stijgen, mede door de grote schaarste.
Deze schaarste blijkt onder meer uit de ratio van het aantal openstaande vacatures per werkzoekende, (bron: Intelligence Group). Voor de junior en medior marketeer is dat 5 vacatures op 1 werkzoekende en is de voorspelling dat dit stijgt naar 8 vacatures. Voor de medior communicatiespecialisten is eenzelfde mate van schaarste te zien, momenteel zijn er 4 vacatures voor 1 sollicitant, dit zal stijgen tot 6 vacatures.
Daarnaast worden deze groepen ook vaak benaderd door recruiters via LinkedIn (bron: Intelligence Group). Maarliefst 59% van de junior markteers wordt minimaal één keer per kwartaal benaderd door een recruiter. Datzelfde geldt voor 55% van hun medior-collega’s. Van de medior communicatiespecialisten wordt 48% minimaal een keer per kwartaal benaderd.
Hun posities zullen aankomend jaar dus gunstig blijven, wat een kans geeft om te stijgen in salarissen, maar ook in het groeien in expertise en relevante ervaring opdoen.
Schaarste en groei
Ook naar senior professionals komt steeds meer vraag. Marketeers en communicatiespecialisten zijn gewild. Wie nu de juiste juniors binnenhaalt en hen de ruimte geeft zich te ontwikkelen, investeert daarmee in een toekomstbestendig team. Daarnaast zijn juniors te vormen naar je organisatie, zijn ze vaak leergierig en liggen de salarissen van juniors lager.
SchaalX richt zich op groeien door expertise en is dan ook voor het stimuleren van ontwikkeling binnen de organisatie: werknemers de ruimte geven om zich verder te ontwikkelen om zo een meerwaarde voor de organisatie te creëren. Ook ziet SchaalX sterkere samenwerkingen ontstaan tussen juniors en seniors, waardoor de branche minder afhankelijk is van mediors.
Deze analyse is gebaseerd op de database van SchaalX over de jaren 2019, 2020, en 2021.