Wat je moet weten over werken met interim digital professionals
Digital professionals zijn gewild en hebben daarom ruime keuze aan de opdrachten die hen worden aangeboden. Niet alleen de huidige freelancers weten dit, ook veel professionals maken vanuit een vaste functie de overstap naar interim. Zo kunnen ze brede ervaring opdoen en een kijkje nemen in diverse keukens. Maar hoe zorg je er nu voor dat die interim digital professional voor jouw opdracht kiest? Daarvoor moet je weten wat ze belangrijk vinden en hoe ze werken.
De digital professionals die op dit moment erg gewild zijn, zijn onder anderen product owners, product managers, e-commerce managers, content marketeers, online marketeers, growth hackers, online campagne managers, data analisten en ux-designers.
Wat vinden digital interimmers belangrijk?
Projecten waar interim digital professionals echt blij van worden, zijn projecten waar specifiek hun expertise en ervaring voor nodig is. Dit vanwege het feit dat ze dan echt kunnen gaan bouwen, een opdracht van a tot z. Vervanging voor een zwangerschapsverlof is soms iets minder in trek, omdat dit meestal betekent dat je niet aan iets kunt bouwen en dit af kunt ronden. Ons advies is daarom bij een zwangerschapsverlof: schets een duidelijk project binnen het functieprofiel waar de freelancer zich specifiek op gaat richten en grijp deze periode aan om dit wensproject in vervulling te laten gaan, naast de lopende zaken die gecontinueerd moeten worden. Daarnaast vinden de interim digital professionals het belangrijk om te werken binnen een organisatie waar de wil is om vooruit te gaan, het liefst een innovatieve club waar er met gelijkgestemden op niveau gespard kan worden.
Hoe werken online professionals?
Ze willen over het algemeen vrijheid en flexibiliteit. Je merkt steeds vaker dat de digital professional kiest voor wat kleinere organisaties of start-ups binnen grote corporates om echt impact te kunnen maken en daardoor ook minder last te hebben van politiek en lange lijntjes. Een interimmer wordt vaak gevraagd binnen een branche waar hij of zij al ervaring in heeft. Dit is voor de interimmer een veilige keuze vanwege de hoeveelheid kennis, maar steeds vaker wil deze groep een kijkje kunnen nemen in andere branches en juist met een frisse blik en kennis uit een andere branche de status quo ter discussie stellen.
Wat zijn de karaktereigenschappen?
Interim digital professionals zijn over het algemeen nieuwsgierig en ondernemend. Zijn zich erg bewust van hun eigen ontwikkeling en blijven hun kennis dus ook bijspijkeren door middel van events en cursussen. Ook hun netwerk is erg belangrijk. Binnen organisaties staan zij meer langs de zijlijn, trekken zich minder aan van politiek en durven daardoor dus sneller deuren in te trappen, want dit gaat geen invloed hebben op hun carrière binnen de organisatie. Je merkt dat deze groep vaker tegen het management in durft te gaan.
Hoe snel moet je zijn?
Ontzettend snel, je hebt echt geen tijd om lang na te denken. Er is op dit moment een enorme vraag naar interim digital professionals, dit betekent dat zij sneller dan ooit van de markt zijn. Vaak hebben onze kandidaten aanbiedingen vanuit diverse organisaties en kunnen zij kiezen uit mooie opdrachten. Belangrijk dus om snel te blijven schakelen. Het gebeurt namelijk met grote regelmaat dat kandidaten pas na een week op gesprek kunnen komen bij de opdrachtgever, maar dat diegene in de tussentijd al ergens anders een aanbod heeft geaccepteerd, waar bijvoorbeeld het tarief net iets hoger ligt.
Zorg er dus voor dat je de digital freelancer een uitdagend project in een innovatieve omgeving, waar ze mogelijkheden krijgen om zichzelf te blijven ontwikkelen. En wees er tot slot van bewust dat de tarieven onder druk liggen: door een reëel tarief te bieden en snelheid te houden, is de kans een stuk groter dat de interim digital professional voor jou kiest!