Een renovatie aan je huis? Dat kan een grote verandering zijn. Er ontstaan vragen: wat gaat er precies gebeuren? Hoe lang duurt het allemaal? Als communicatieprofessional sta ik klaar bij Woonopmaat om een effectieve bewonerscommunicatie te ontwikkelen. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat bewoners precies weten wat ze kunnen verwachten en zich goed blijven voelen, zelfs als er veel verandert.

Samen met mijn collega Marjon van Bemmelen ben ik verantwoordelijk voor het plannen en uitvoeren van alle communicatie-activiteiten van Woonopmaat. En dat niet alleen! Naast de dagelijkse communicatie-activiteiten zijn we natuurlijk ook bezig met de toekomst. De wereld waarin we leven wordt steeds meer digitaal en het is daarom belangrijk om als bedrijf mee te bewegen en aan te passen waar nodig. En dan komt mijn frisse eXpertise als digital native én best opgeleide digital professional goed van pas. De kennis die ik heb opgedaan bij de verschillende masterclasses via SchaalX geven me daarnaast handige handvatten die ik in de praktijk kan toepassen.

Bouwen aan groei
Tijdens mijn opdracht bij Woonopmaat werd ik ingezet om ondersteuning te bieden op de communicatieafdeling, waar slechts één persoon werkzaam was en de werklast begon op te stapelen. Ondanks het ontbreken van een specifieke opdracht of duidelijke KPI’s, wist ik direct waar ik een verschil kon maken. Door de dagelijkse communicatieactiviteiten over te nemen, kon mijn collega haar focus verleggen naar de bredere strategische vraagstukken. Voorheen was er door de drukte geen ruimte om over de toekomst van de communicatieafdeling na te denken, maar met mijn ondersteuning kwam die ruimte er wél.

Daarnaast zag ik al snel dat uitbreiding van het team noodzakelijk was om verdere groei mogelijk te maken. Door mijn frisse blik en het structureren van de werkzaamheden, heb ik meegeholpen aan het vormgeven van de nieuwe functies. Dit heeft geleid tot een concreet plan voor teamuitbreiding, wat een directe bijdrage levert aan de professionalisering van de organisatie. Ook dat valt onder het ontwikkelen van een effectieve bewonerscommunicatie. De impact van mijn bijdrage zit dus niet alleen in de ondersteuning op korte termijn, maar ook in het faciliteren van duurzame groei voor de toekomst.

Digitale expertise
Halverwege mijn opdracht kreeg ik van collega’s te horen dat er behoefte was aan meer communicatie rondom de aankomende verhuizing. Veel collega’s wisten niet goed wat hen te wachten stond, terwijl een verhuizing grote invloed heeft op hun werk. Daarom besloot ik een video te maken over het nieuwe, tijdelijke kantoorpand waar we in december heen verhuizen. In de video laat ik zien waar je kunt parkeren, lunchen, hoeveel vergaderruimtes er zijn en meer praktische zaken. Video is geen gebruikelijk communicatiemiddel bij Woonopmaat, maar in dit geval bleek het de juiste keuze om onze interne medewerkers goed te bereiken. Zonder mijn initiatief was deze video er niet gekomen.

Een succesvolle ‘Woonopmaat Doet Dag’
Een van de hoogtepunten van de afgelopen tijd was de Woonopmaat Doet Dag, waar ik verantwoordelijk was voor alle communicatie rondom het evenement. Op deze dag gingen alle medewerkers van Woonopmaat de wijk in om bewoners te helpen met diverse klussen, zoals tegels vervangen voor verduurzaming en planten uitdelen aan oudere bewoners. Mijn taak? Ik zorgde ervoor dat iedereen op de hoogte was: van het versturen van uitnodigingen tot het coördineren van een filmcrew. Daarnaast haalde ik ook het Noord Hollands Dagblad erbij, wat leidde tot een prachtig artikel over onze inzet. De vele positieve reacties van bewoners, zoals dankbare e-mails over hun opgeknapte tuinen, benadrukten hoeveel deze dag voor hen betekende.

Impact door vernieuwing
In mijn tijd bij Woonopmaat heb ik me gericht op het creëren van ruimte voor verbetering en professionalisering. Of het nu gaat om het ondersteunen van de communicatieafdeling, het vormgeven van nieuwe functies of het ontwikkelen van innovatieve middelen zoals de verhuizingsvideo. De impact die ik heb kunnen maken is een combinatie van praktische ondersteuning en strategische inzichten. Dit sluit mooi aan bij de woorden van mijn collega Marjon:

“Ik vind het heel fijn om te zien en te ervaren dat Fien in korte tijd begrijpt waar het bij een woningcorporatie om draait en welke belangrijke rol communicatie daarin speelt. En dus ook wat goede communicatie met bewoners is en kan zijn.”

 

Over de auteur

Fien is één van onze jonge communicatiespecialisten!

Fien